فایده‌های کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای کودکان

نقاشی و رنگ‌آمیزی از آغاز زندگی انسان‌ها در جان و روان آن‌ها و کار و فعالیتشان نمودی آشکار و مهم و حتی تعیین‌کننده داشته است.
نقاشی‌هایی که روی دیوار غارهای بسیار قدیمی و باستانی نقش بسته است (نتیجه‌ی کار انسان در ده‌ها هزار سال قبل) گویای همه چیز است.
نقاشی‌های اجداد ما جزیی از کار و شکارشان بوده است. آنان ابتدا تصویر شکار را روی دیوار غارها می‌کشیدند. سپس با تیر به آن‌ها می‌زدند و اعتقاد داشتند که این کار سبب پیروزیشان در نبرد و شکار فردا می‌شود.
اگر نیرویی که از این اعتقاد برمی‌خاست و سرمستی ناشی از آن نبود، بی‌شک آنان در شکار ناکام می‌ماندند و دفعات دیگر دنبال نقاشی نمی‌رفتند. اما وقتی این کار هزاران سال ادامه می‌یابد، یعنی تاثیرش بسیار تعیین‌کننده بوده است.
کار خوب هنری در دنیای امروز نیز، نه از نظر شکلی و ظاهری که از درونمایه و محتوای اصلی، همان نقش را دارد و سرمستی ناشی از انجام خوب آن، می‌تواند انسان را در همه‌ی آن‌چه به جان و جهانش مربوط می‌شود به شادی و موفقیت برساند.
رنگ‌آمیزی به دلایلی که خواهیم گفت یکی از مهارت‌های هنری‌ست که انجام آن می‌تواند نیرویی عظیم در جان انسان ایجاد کند و او را در مواجهه با پستی و بلندی زندگی یاری دهد.

خلق دوباره‌ی جهان


کودک با رنگ‌آمیزی، جهان خود را خلق می‌کند. این فعالیتی است که هم به شدت جذاب است و هم به راحتی با آن وفق می‌یابد و بدان علاقه‌مند می‌شود. فقط مقوله‌ی انتخاب رنگ برای آن‌ها، خود دنیا و چالشی جذاب است. البته اصلا لازم نیست که انتخاب رنگ‌ها توسط او دقیقا مانند جهان واقعی باشد. لازم هم نیست کاملا مخالف جهان واقعی باشد. اما قطعا لازم است آن طور باشد که خود کودک دوست دارد.
بگذارید او طورِ خودش جهانش را رنگ کند.

فایده‌های رنگ‌آمیزی

  • افزایش مهارت او در رنگ‌آمیزی به افزایش تمرکز و دقت او در کارها می‌انجامد. هم‌زمان استرس را در او کاهش می‌دهد.
  • رنگ‌آمیزی، خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهد. آن‌ها در انتخاب رنگ و نیز انتخاب الگوی رنگ‌آمیزی (خط‌خطی، زیگزاگ، سایه زدن و …) بینش و تصور خود از جهان را به نمایش می‌گذارند.
  • رنگ‌آمیزی می‌تواند آن‌ها را به ابتکارهای ویژه در رنگ‌آمیزی آن‌طور که خود کشف می‌کنند، رهنمون شود. چنین روش‌هایی را بگذارید خودش کشف کند.
  • رنگ‌آمیزی ظرافت رفتار کودک را بیش‌تر می‌کند و مستقیما بر منش او اثر می‌گذارد.
  • کودک (و بزرگسال) هنگام رنگ‌آمیزی انرژی خود را در کاری لذت‌بخش تخلیه می‌کند.
  • تمرین دست‌ورزی، ایجاد هماهنگی بین چشم‌ها و دست، تسلط بر عضلات، تسلط روی خط، … از جمله ثمرات رنگ‌آمیزی در پرورش جسمی کودک است.
  • در پرورش ذهنی نیز، رنگ‌آمیزی به طور اعجاب‌آوری آستانه‌ی تحمل کودک (و بزرگسال) را بالا می‌برد. دقت و اعتماد به نفس کودک افزایش می‌یابد. تخیلاتش تقویت می‌شوند و خواسته‌هایش را بهتر بیان می‌کند.
    شاید مهم‌تر از همه این‌که: به عنوان یک بازی جذاب دارد لذت می‌برد.

انتشارات دبستانک ۲۴ کتاب رنگ‌آمیزی کودک به نام گوشرنگ دارد که درباره ۲۴ حیوان مختلف است. این کتاب های کودک داستان و رنگ آمیزی هستند. آن‌چه در این کتاب‌ها مهم است این است که او بهتر بشنود و آن‌طور که دوست دارد رنگ کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *