جمع‌بندی کارگاه سوم توسعه‌ی توانمندی معلمان

مقدمه

با شروع کارگاه سوم تقریبا می‌دانستیم که کدام معلمان، شوق و شور جدی دارند تا توانمندی شغلی و حرفه‌ای خود را افزایش دهند. باز هم البته پاسخ‌های تعدادی از معلمان، فورواردی بود اما نکته این‌جا بود که برخی در انتخاب متن مناسب دچار اشتباه می‌شدند و متنی نامربوط را کپی پیست می‌کردند که به پرسش جزوه ارتباطی نداشت!

جزوه‌ی ۲۱

تقریبا همه‌ی معلمان، توانسته بودند سه عادتی را که بالاتر از عشق است مثال بزنند. بسیاری‌شان نیز همان شعار اصلی دبستانک را به عنوان یکی از سه عادت نوشته بودند: عادت کنیم از یاد گرفتن لذت ببریم.

جزوه‌ی ۲۲ و ۲۳

پرسش این دو جزوه را نیز اکثرا صحیح نوشته بودند. البته نه به میزان جزوه‌ی ۲۱ اما به هر حال این حجم از پاسخ صحیح برای این دو سوال بیشتر از انتظاری بود که داشتیم. پاسخ جزوه‌ی ۲۲، خیر بود چون اصلا الگوی آموزشی برای این است که کودک از هر راهی که علاقه‌مند است به محتوای درس وارد شود. پاسخ جزوه‌ی ۲۳ نیز مثبت بود. همه‌ی مباحث درسی را می‌توان و باید به کاربردهای آنان در زندگی ارتباط داد.

جزوه‌ی ۲۴

تعداد پاسخ صحیح به این پرسش نیز بسیار امیدبخش بود و معلمان بسیاری می‌دانستند که تفکر ماتریسی در شناخت هر چیز مجموعه‌ای ارتباط‌ها را می‌بیند و در نظر می‌گیرد اما با تفکر خطی فقط می‌توان از یک موضوع به موضوع بعدی رسید.

جزوه‌ی ۲۵

در این‌جا چهار پرسش به هم پیوسته مطرح شده بود که دو مورد مربوط به عمق یادگیری بود و دو مورد نیز به دامنه‌ی یادگیری اختصاص داشت که باز هم اکثریت معلمان، پاسخ‌های صحیحی به این چهار پرسش داده بودند. اگرچه برخی نیز نتوانسته بودند این پرسش‌ها را از هم تفکیک کنند.

در مورد عمق یادگیری، تعداد بیشتری پاسخ صحیح داده بودند و نتایج یادگیری عمیق (ماندگار بودند و اشراف بیشتر به موضوع و …) را نوشته بودند ولی در مورد پاسخ به مورد مربوط به دامنه‌ی یادگیری در موارد متعددی در حاشیه و تحت تاثیر مورد عمق یادگیری قرار گرفته بود و تعداد کمتری اشاره کرده بودند که با گسترده شدن دامنه‌ی یادگیری، درک و شناخت آدمی همه جانبه‌تر می‌شود و از زوایای متنوع‌تری به موضوع می‌نگرد.

جزوه‌ی ۲۶

پاسخ به این پرسش، حالت ویژه‌ای داشت در حالی که بیش از دو سوم معلمان، مفهوم کلی جزوه را متوجه شده بودند و به همین دلیل پاسخشان را قبول کردیم، فقط کم‌تر از ده نفر توانسته بودند پاسخ صحیح و کامل به این پرسش بدهند.

در واقع یکی از دشوارترین پرسش‌های این دوره بود. با آن‌که صورت و محتوای آن چندان پیچیده نبود. در پرسش این جزوه، سه نگاه را مطرح کرده بودیم که یکی از آن‌ها تکیه‌اش بر تجربه‌ها و دستاوردهای زمان گذشته بود، دومی بر کارهایی تکیه داشت که در زمان حال انجام می‌شود و سومین نگاه با قائل شدن اهمیت بیشتر «آینده»، راه درست را استفاده از آینده در حال می‌دانست که همین مفهوم آینده در حال را که در معرفی کتاب کلاس‌های چند پایه نیز توضیح داده بودیم. اکثرا متوجه نشده بودند. یعنی کاربرد آن را متوجه نشده بودند.

بهترین مثالی که معلمان می‌توانستند استفاده کنند و ساده هم ‌بود، استفاده از همان کلاس‌های چندپایه به نحوی که بتوانند هر سه نگاه مورد اشاره را در آن بگنجاند.

اگر به این موضوع علاقه دارید یک بار دیگر هم این جزوه و هم جزوه‌ی کلاس‌های چندپایه (جزوه‌ی ۷) را مطالعه کنید.

جزوه‌ی ۲۷

در مورد این جزوه نیز با آن که اکثر جواب‌ها را قبول کردیم تعداد نسبتا کمی (حدود ده درصد معلمان) سوال را به درستی متوجه شده بودند.

پرسیده بودیم در شرایطی که آزمون و امتحانی در کار نباشد چگونه می‌توان در طول سال برنامه را پیش برد؟

تعداد بسیاری از معلمان این سوال را این‌گونه فهمیده بودند که در این شرایط چگونه می‌توان مطمئن شد که دانش‌آموزان درس را یاد گرفته‌اند اما با این حال پاسخ را درست داده بودند که: باید کاری کرد که کودکان به درس علاقه‌مند شوند و از یادگیری لذت ببرند.

البته تعداد آن‌هایی که معتقد بودند بدون آزمون و امتحان نمی‌توان کار را پیش برد، کم نبودند.

به اینان توصیه می‌کنیم که علاوه بر این جزوه، جزوه‌ی آموزش نوین (جزوه‌ی ۶) را مطالعه کنند.

جزوه‌ی ۲۸

حدود نیمی از معلمان به درستی پاسخ داده بودند که در محیط برخوردار، هوش و استعداد دانش‌آموزان بیشتر و شکوفاتر می‌شود.

جزوه‌ی ۲۹

فقط حدود ده الی پانزده درصد معلمان به این پرسش پاسخ صحیح داده بودند: تاب‌آوری در شرایطی که موفقیتی به دست آورده‌ایم، دشوارتر است.

اکثر معلمان تاب‌آوری در شرایط دشوار را مشکل‌تر دانسته بودند. اینان معنی درست تاب‌آوری را متوجه نشده بودند.

جزوه‌ی ۳۰

نکته‌ی اصلی در پرسش این جزوه آن بود که اگر ما فقط روی نکات مثبت و قوی کار کودک تاکید کنیم، خود کودک چون می‌داند چرا در آن قسمت‌ها موفق بوده است با استفاده از همان روش‌ها، نقاط ضعف خود را برطرف می‌کند.

اکثریت قاطع معلمان نیز کم و بیش پاسخ صحیح داده بودند.

در مجموع پاسخ‌های معلمان به پرسش‌های کارگاه سوم بسیار امیدبخش بود. خسته نباشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *