جذاب‌ترین موزه‌های تهران که حتما باید کودکان ۳ تا ۱۳ ساله شما ببینند!

پیشنهاد می‌کنیم این صفحه‌ را چاپ کنید، به دیوار اتاق فرزندتان بزنید و به او بگویید حتما با هم از همه‌ی این موزه‌ها بازدید خواهید کرد. حتی می‌توانید از دوستان‌شان هم دعوت کنید تا با پدر و مادرشان با شما همراه شوند. اولویت بازدید از موزه کودکان با انتخاب بچه‌ها!

انتشارات دبستانک این موزه ها را برای بازدید به شما معرفی می کند.

همه‌ی ما با فواید بازدید از موزه‌ها آشنا هستیم. اما با توجه به تنوع فوق‌العاده‌ی موزه‌ها و این‌که بخواهیم فرزندمان را به دیدن آن‌ها ببریم، سعی کردیم درباره‌ی هر یک از موزه‌ها چند خطی بنویسیم تا با احاطه‌ی بیشتر محل بازدید را انتخاب کنید.

اگرچه در نهایت، توصیه‌ی ما، بازدید چند باره از همه‌ی موزه‌هایی‌ست که معرفی کرده‌ایم. دشوار بتوانید تفریحی ارزان‌تر و مفیدتر از بازدید موزه‌ها پیدا کنید.


موزه مبل

آثار به نمایش در آمده در این موزه معرف پیشینۀ چند هزار ساله هنر و صنعت مبلمان در سرزمین ایران است .

بزرگراه آیت الله سعیدی، خیابان بازار مبل، جنب مسجد حاج ولی مجموعه بازار مبل ایران (شماره ۲ )  – تلفن ۶۶۶۵۶۰۲۰

  • اگر پدربزرگ و مادربزرگ کودک زنده هستند: به نظر تو کدوم مبل برای اونا خوبه؟ یه نقاشی بکش که اونا روی این مبل (که او گفته) نشسته‌اند.
  • اگر پدربزرگ و مادربزرگ کودک دیگر زنده نیستند: اگه بخوای به یادشون باشی، دوست داری روی چه مبلی نشسته باشند؟ (برای کودکان بالاتر از ده سال)
  • اگه این مبل رو بخریم و تو بیای بغل من بنشینی، طاقت میاره؟ آخه ماشالا هی داری سنگین‌تر می‌شی.
  • به نظر تو برای اتاق پذیرایی کدوم مبل‌ها قشنگ‌ترند؟
    (با این توضیح که مبل‌های خودمون خوبه، می‌خواهیم بازی خیالی کنیم)
    و سایر موارد مشابه یا متفاوتی که به نظر خودتان خواهد رسید.

هدف این است که کودک با درک وجه کاربردی بازدید از موزه، با موضوع موزه درگیر شود. اطمینان داشته باشید که چنین گفت‌وگوهایی، باعث تمرکز و توجه بیشتر او روی مبل‌ها می‌شود و بعدا در فکرها و خیال‌های خود، برخی از آن‌ها را مجسم می‌کند.

🔷 مهم: یکی از ضروری‌ترین چیزها برای آن که فکر و ذهن کودک را به چالش با موضوع‌های مختلف واداریم، این است که کمک کنیم با مشاهدات هر چه بیشتر از جهان فکرهای خود را رنگ‌آمیزی کند.


موزه علوم


موزه علوم یکی از موزه های مدرن، جدید و با امکانات جالب توجه است که در مجموعه گنبد مینا ( پلانتاریوم) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این موزه دارای بخش های مختلف از جمله حوزه فضا و نجوم، حوزه زیست شناسی، حوزه زمین شناسی و … با امکانات وسایل جالب توجه برای کودکان است.

خ آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک خ دیدار بوستان نوروز گنبد مینا

پیدا کردن سوژه و موضوع برای درگیر کردن فکر کودک با جهان پیرامون و شناختن آن، شاید در موزه‌ی علوم از هر جای دیگری راحت‌تر باشد.

  • امکانات و فضایی که در بخش فضا و نجوم موزه است نه برای یک بازدید کوتاه که برای چند بازدید طولانی هم کافی‌ست.
    وجود این بخش باعث می‌شود که ذهنیت کودک نسبت به جهان بسیار بسیار بزرگ سامان‌بندی شود و خیلی بهتر درک کند که ما در کجای این جهان هستیم به ویژه اگر کتاب «ما کجا هستیم» و سایر کتاب‌های نجوم دبستانک (مجموعه‌ی جهان عزیز من) را برایش تهیه کنید.
  • حوزه‌ی زیست‌شناسی، این امکان را به کودک می‌دهد که با انسان و با خودش بیشتر آشنا شود. با جانوران بسیار متنوعی که در جهان وجود دارد بیشتر و بهتر و درست‌تر آشنا شود. البته اگر سری به سایت دبستانک بزنید، مجموعه‌ها و کتاب‌های متعددی را پیدا می‌کنید که بتوانند آموخته‌های فرزندتان را در ذهنش تثبیت کنند.
  • حوزه‌ی زمین‌شناسی، این امکان شگرف را به کودک می‌دهد تا با زمینی که در شهر و کوه و دشت و بیابان می‌بیند، طور دیگری برخورد کند.
    بداند که هر تکه سنگی ممکن است حاوی تاریخی چند میلیون ساله یا حتی بیشتر باشد.اگر در این میان به گردشگری و دیدن و جست‌وجو و پژوهش علاقه‌مند شد آن‌گاه با توجه به کلاسی که تحصیل می‌کند، یکی از کتاب‌های بوم‌گردی دبستانک او را بسیار کمک خواهد کرد.

🔷 در موزه‌ی علوم می‌توانید صدها و صدها موضوع جذاب ببینید و جذاب‌ترین‌ها را به خاطر بسپارید.


موزه سنگ و گوهر دریای نور آزادی

موزه سنگ و گوهر آزادی شامل ده ها هزار قطعه سنگ و گوهر بزرگترین موزه سنگ و گوهر خاور میانه و یکی از بزرگترین موزه های جهان از لحاظ تنوع گوهر ها است.

میدان آزادی – برج آزادی

در این امروزه به ویژه باید بیشتر مراقب فرزندانتان باشید که خدای ناکرده گمشان نکنید! چون موضوع این موزه همان‌قدر که برای کودکان جا برای یادگیری و دانش‌اندوزی دارد، برای خود شما نیز بسیار جذاب است و ممکنست خدای ناکرده از آنان غافل شوید! آن‌قدر جذاب است که احتمالا بیش از یک بار به دیدن آن خواهید رفت.


موزه عکاسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر اولین موزه تخصصی – کاربردی ایران و خاور میانه، با هدف گردآوری، حفاظت، آموزش و پژوهش تخصصی عکاسی و تاریخ عکاسی است.

میدان هفت تیر – ابتدای بهار شیراز – بوستان بهار شیراز

تلفن: ۸۸۸۴۸۹۹۳

در دوران کنونی که همه دوربین دیجیتال خوبی را همراه با گوشی همراهشان دارند، اطلاع از تاریخ عکاسی و نحوه‌ی نگاهداری و آرشیو و طبقه‌بندی عکس‌ها و دانستن نکات تخصصی‌تر در زمینه‌ی عکاسی برای او و خود شما بسیار مفید است.

می‌توانید با آن‌چه یاد می‌گیرید و به وسیله‌ی دوربین گوشی تا ده‌ها مسابقه‌ی جذاب راه بیندازید.
عکاسی یکی از هنرهایی‌ست که نیاز به خلاقیت را در کودک برجسته می‌کند و با امکانات راحتی که اجرای این خلاقیت‌ها دارند (همان گوشی همراه) می‌توانید به نحو قابل ملاحظه‌ و شادی‌آوری، خلاقیت‌های کودک را رشد دهید.


موزه و سرای چهره‌های ماندگار

عمارت چهره های ماندگار از جمله بناهای دوره قاجاری در مجموعه سعدآباد است که در سال ۱۳۸۶ به منظور آشنایی نسل جوان با بزرگان و نخبگان کشور به این مهم اختصاص یافته است.

خ ولیعصر خ شهید فلاحی خ شهید طاهری مجموعه سعدآباد

تلفن: ۲۷۹۴۰۲۶۶

لزوم آشنایی با بزرگان و نخبگان کشور بسیار روشن است. نسل جوان ایران نباید هیچ چیز را از صفر شروع کند. آشنایی با نامداران ایران‌زمین، امکان می‌دهد تا کودکان از تجربه‌های گران‌بهای بزرگان تاریخ خود اطلاع یابند و در مواقع مقتضی در زندگی خودشان ثمرات این تجربه‌ها را به کار گیرند.


موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت‌چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در یکی از محله های قدیمی تهران به نام بریانک قرار دارد؛ خیابانی که هفت چنار کهنسال در آن واقع شده است. این مجموعه تلفیقی از نمونه های زنده و غیر زنده بی مهرگان، مهره داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را دارا است.

خ قزوین – خ شهید عرب- میدان بریانک- خ هفت چنار

تلفن: ۵۵۷۳۸۷۴۵ الی ۶

از آن موزه‌هایی است که کافی‌ست فرزندتان را به آن‌جا ببرید و نیازی به هیچ توضیح و کار انگیزشی برای علاقه‌مند کردن او ندارید.

دیدن مجموعه‌‌های زنده و غیر زنده از همه‌ی جانوران، در انواع مختلف، آن‌قدر جذاب است که خود کودکان همه‌ی اطلاعات مربوط به آن‌ها را خواهند بلعید! داشتن این اطلاعات برای همه‌ی زندگی‌شان بسیار مفید خواهد بود.
این تجربه را ما پس از چاپ مجموعه‌ی جانوران (باغ‌وحش عزیز من) داشته‌ایم و حتما فرزند خود شما نیز بارها علاقه‌ی خود را به دانستن چنین مطالبی ابراز کرده است.

🔷 امتیاز بزرگ بازدید از چنین موزه‌ای، جدا شدن مطالب علمی و غیرعلمی‌ست و نگاه درست و همه‌جانبه‌ای که او نسبت به دنیای جانداران پیدا می‌کند. ترکیب بازدید از موزه‌ی زیست و موزه‌ی آثار طبیعی بسیار مفیدتر خواهد بود و هم‌افزایی ناشی از دو محیط مختلف در عین موضوع‌های مشابه، اطلاعات و نگاه فرزندتان را همه‌جانبه‌تر خواهد کرد.


موزه تماشاگه زمان

تماشاگه زمان مجموعه‌ای از ابزارهای زمان‌سنجی و گاه‌شماری است که ساعت‌های اولیه مانند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی و … در آن قرار گرفته‌اند.

خ ولی‌عصر- نرسیده به م تجریش- خ زعفرانیه – چهارراه پرزین بغدادی – پ ۱۲

تلفن: 22417337

از جمله موزه‌های تخصصی که برای کودکان نیز بسیار جالب است. این است که پیشینیان ما از هزاران سال پیش قدر و ارزش زمان را می‌دانستند و برای اندازه‌گیری آن زحمات زیادی متحمل شده و انواع و اقسام زمان منبع‌ها را اختراع کرده‌اند. این یافته برای کودکان بسیار جالب و حاوی نکات آموزنده است. بدون این دستگاه‌های قدیمی که بسیاری‌شان ابتدایی به نظر می‌رسند (اما هیچ کدام چنین نیستند و هر کدام جلوه‌هایی از پیشرفت بشر را در خود دارند) ساعت‌های دقیق و مدرن امروزی به وجود نمی‌آمد.

نکته‌ی جالب این که حتی ساعت‌های بسیار امروزی و مدرن نیز دیگر به کار اکثریت مردم نمی‌آید. گوشیِ همیشه همراه این نیاز را هم به خوبی پاسخ داده است.

سوال مهمی که ممکن است (و کاش) به ذهن کودکان برسد و دنبال پاسخ آن باشند، نقش دوگانه‌ی ساعت است: هم برای زمان‌سنجی و هم به عنوان یک وسیله‌ی تزیینی و اسباب تفاخر. به نظر می‌رسد برای بسیاری از آنان نیز که هنوز از ساعت استفاده می‌کنند همین وجه دوم یعنی زینت بودن و مثلا به عنوان یک دستبند زیبا مورد توجه است.

🔷 چالش فکری کودکان با این موضوع، می‌تواند به نتایج جالبی برسد.


موزه نقاشی پشت شیشه

این موزه در برگیرنده آثار زیبا و متنوعی از مجموعهٔ تابلوهای نقاشی پشت شیشه است که در یکی از خانه‌ های قدیمی تهران با معماری سده اخیر، به نام خانه دکتر شقاقی، بر پا شده است‌.

خ سعدی- خ قائدی- تقاطع خ نورمحمدی پ ۲۰۷

تلفن: ۷۷۵۲۶۷۷۷

شکل‌های متنوع و زیبایی که با رنگ‌های بسیار زیبا و متناسب، زمانی روی شیشه‌ها کشیده می‌شد و تا همین سی چهل سال پیش نیز تا حدی رواج داشت برای کودکان بسیار جذاب است و ذوق رنگ و نقاشی آنان را ارتقا می‌دهد.

هنری که از ابتدا همراه با معماری ایرانی بود و اکنون دیدن مجموعه‌ای از آن‌ها می‌تواند برای کودکان الهام‌دهنده باشد. شاید دوباره روزی شاهد اوج این هنر باشیم.


موزه سنگ

این مرکز یکی از کامل‌ترین موزه‌های سنگ موجود در تهران است که می‌توان دست کم یک نمونه از تمامی سنگ‌های موجود در جهان، را در آن مشاهده کرد.

محله اوین- بلوار دانشجو- دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده علوم زمین

تلفن: ۲۹۹۰۲۶۱۶

دیدن سنگ‌هایی که از نقاط مختلف جهان گردآوری شده و در محیطی محدود یک‌جا به معرض تماشای بازدیدکنندگان گذاشته شده است، از جنبه‌های مهمی حاثز اهمیت است.
نخست آن که کودک پی به اهمیت فراوان سنگ می‌برد و این درک، حاوی نکته‌ی مهمی‌ست. غالبا سنگ در تصور عامه، نماد چیزی فراوان و کم‌ارزش است. ممکن است سنگ‌هایی که در ساختمان به کار می‌رود گران‌قیمت شمرده شوند (که چنین نیز هستند) اما اکثر مردم قلوه‌سنگ‌ها و خرده‌سنگ‌های بیابان و دشت و کوه را چندان مهم نمی‌شمرند.
دانش‌آموز در کتاب درسی خود به بطلان چنین نظری پی می‌برد و حالا در موزه‌ی سنگ می‌تواند اهمیت واقعی همه‌ی سنگ‌ها را بیشتر دریابد.

دانش‌آموزان طبق درسی که در کتاب درسی علوم می‌خوانند، می‌دانند که خاک باارزش در طول زمان از خرد شدن سنگ‌ها به وجود آمده است. آن‌ها خوانده‌اند که برای تولید فقط یک سانتی‌متر خاک، ۲۰۰ سال زمان لازم است. یعنی هزار سال باید بگذرد و سنگ‌ها در گذر زمان در رودخانه‌ها و بستر کوه‌ها روی هم بغلطند تا فقط پنج سانتی‌متر به ارتفاع خاک افزوده شود. آن وقت اگر در بحث‌های دوستانه یا فامیلی، کسی از بی‌ارزش بودن خاک بگوید (و معمولا در مثل‌ها و شعرها، خاک شدن و خاک‌سار شدن را به معنای سقوط تا پایین‌ترین حد می‌دانند!) دانش‌آموز می‌تواند به او توضیح دهد که خاک چه‌قدر باارزش است.

آن وقت، در صورتی که خبری بخوانند یا بشنوند که برخی سودجویان زالوصفت، خاک کشور را بار کامیون‌ها و تریلی‌ها می‌کنند تا به کشورهای دیگر صادر شود، با قیمتی که هر چه بالا باشد در برابر ارزش واقعی خاک ناچیز است، آن وقت می‌توانند از طرق گوناگون جلوی چنین پدیده‌هایی را بگیرند. با گفتن و گفتن و گفتن و توضیح دادن.

🔷 موزه‌ی سنگ می‌تواند بخشی از آموخته‌های دبستانی را کاربردی کند و در جان دانش‌آموز بنشاند.


موزه طبیعت و حیات وحش ایران

موزه طبیعت و حیات وحش ایران یکی از بزرگترین موزه‌های ایران در حوزه حیاط وحش است که بسیاری از گونه‌های طبیعت وحشی ایران در دسته‌بندی‌های مختلف از حیوانات در آن گردآوری شده‌است

نیاوران- بعد از کاخ نیاوریان- ابتدای دارآباد- بعد از آجودانیه – خ موزه

تلفن: ۲۲۸۰۳۵۳۹

یکی دیگر از چند موزه‌ای است که در تهران مستقیم و غیرمستقیم به جانوران اختصاص دارد. کودکان معمولا به این نوع موزه‌ها علاقه‌ی بسیاری نشان می‌دهند. به طور کلی موضوع جانوران برای آنان جذاب است. ولی بهتر است که این علاقه‌مندی، آگاهانه‌تر شود و ذهنیت آنان به طرف طبقه‌بندی جانوران سوق داده شود که این موزه یکی از مناسب‌ترین مراکز برای تحقق چنین هدفی‌ست.

نقاشی کردن از جانوران یکی از مفیدترین فعالیت‌ها در موزه‌هایی است که به جانوران (یا گیاهان) مربوط می‌شوند. به ویژه اگر به آن‌ها توصیه کنید بعضی اطلاعات هر جانور را که به نظرشان مهم‌تر می‌رسد، زیر نقاشی همان جانور بنویسند. این اطلاعات و نقاشی‌ها را می‌توانند بعد در خانه و مدرسه مرور کنند و در مدرسه، یکی از لوازم پز دادن! است. ضمن این که دیگر بچه‌ها را تشویق می‌کند که از والدینشان بخواهند که آن‌ها را به آن موزه ببرند.


موزه مردم‌شناسی

موزه مردم شناسی شامل آثار مربوط به مردم شهرستان‌های گوناگون ایران در دوره قاجاریه و معاصر است که در یک مکان با محیطی مناسب در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

میدان ۱۵ خرداد- داخل محوطه کاخ گلستان- داخل کاخ ابیض

بدون شک این موزه یکی از جذاب‌ترین و مفیدترین موزه‌ها برای کودکان (و بزرگسالان) است. در حالی که غالبا از روی اسم آن گمان می‌کنند موزه‌ی به اصطلاح سنگین و سختی برای بازدید باشد و به مقولات پیچیده‌ی اجتماعی مربوط باشد.

اما اصلی‌ترین و بهترین قسمت موزه، مجسمه‌هایی واقعا زیبا و تاثیرگذار از اقشار مختلف مردم و شغل‌های گوناگونی است که در سال‌های دور (و نزدیک) در ایران وجود داشته است. مهارت به کار رفته در ساخت تعدادی از این مجسمه‌ها به حدی است که از فاصله‌ی چندمتری بازدیدکننده متوجه مجسمه بودن آن‌ها نمی‌شود. حتما و حتما فرزندانتان را ببرید تا تجربه‌های مفید و ماندگاری برایشان ساخته شود.


موزه تنوع زیستی

موزه تنوع زیستی تهران به منظور نمایشگاه تخصصی گونه های گیاهی و جانوری جهان و همچنین نمایش گونه های جانوری کمیاب در پارک طبیعت پردیسان در شمال غربی تهران قرار دارد.

شهرک غرب- بزرگراه همت- بعد از پل یادگار امام- داخل پارک پردیسان

تلفن: ۸۸۲۴۱۶۴۹

مشابه مطالبی که در مورد موزه‌ی طبیعت و حیات وحش ایران (دارآباد) نوشتیم در مورد این موزه نیز صدق می‌کند. هم در مورد طبقه‌بندی و هم توصیه به فعالیت نقاشی توسط کودکان.


موزه حیات وحش سرخه حصار

در موزه حیات وحش سرخه حصار گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گونه‌های شاخص استان از جمله کل و بز و قوچ و میش و پرندگان بومی و… نگهداری می‌ شود.

خ دماوند- سه راه آزمایش- خ گل مریم

عینا همان مطالب موزه‌ی دارآباد در این‌جا نیز صدق می‌کند. با این تفاوت که در این موزه، تاکید بیشتری روی حیوانات بومی استان وجود دارد.


موزه حشرات هایک میرزایانس

موزه حشرات هایک میرزایانس با بیش از چهار میلیون نمونه حشره، تنها مرجع رسمی شناسایی و رده بندی حشرات و غنی ترین موزه جانور شناسی ایران است.

بزرگراه چمران – خ تابناک- موسسه تحقیقات رده‌بندی حشرات

تلفن: ۲۲۴۰۱۲۴۲

نام این موزه ممکن است برای کودکان جالب نباشد و تصور آن‌ها از حشرات، فقط مورچه و سوسک و از این قبیل باشد. به آنان توضیح دهید که در میان موزه‌های جانوران اتفاقا این موزه، کامل‌ترین و بهترین است و به آن‌ها بسیار خوش خواهد گذشت.

حشرات، پرتعدادترین جانوران روی زمین هستند و از نظر تعداد انواع نیز از همه‌ی طبقه‌های دیگر جانوران متنوع‌تر و بیشترند. به طور مثال در میان چهار میلیون نوع حشره‌ای که در این موزه می‌توانند ببینند فقط هزاران نوع پروانه وجود دارد. در پایان بازدید متوجه می‌شوند که چه‌قدر تفاوت در نگاهشان نسبت به حشرات پیدا شده است.


موزه آبگینه و سفالینه

موزهٔ آبگینه با بنایی زیبا و تاریخی یکی از موزه‌های مرکزی شهر تهران است که موزه تخصصی شیشه و سفال به شمار می رود.

۳۰ تیر- نرسیده به خ جمهوری

تلفن: ۶۶۷۰۸۱۵۳

آبگینه‌ها و به ویژه سفالینه‌ها از نخستین وسایلی‌ست که انسان در هزاران سال پیش درست کرد و پس از آن به طور مداوم بر تعداد و انواع و شکل‌ها و طرح‌ها و نقشه‌های آنان افزوده شده است و جایی مانند موزه‌ی آبگینه می‌تواند با نمایش انبوه آن آثار زیبا سلیقه‌ی رنگ‌شناسی و طراحی کودکان را به مقدار زیادی ارتقا دهد و نشاط و شور فراوانی در آنان ایجاد کند.

برای خود شما نیز دیدار از این موزه بسیار جذاب خواهد بود.


موزه جواهرات ملی ایران

گنجینه بی‌مانند « خزانه جواهرات ملی » مجموعه‌ای از گرانبهاترین جواهرات جهان است که طی قرون و اعصار بدین صورت فراهم آمده است. هر قطعه از این جواهرات، گویای بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب ملت بزرگ ایران است.

خ فردوسی – شماره ۲۱۳- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- خزانه جواهرات ملی

تلفن: ۶۴۴۶۴۷۰۰

از جمله موزه‌های تاریخی‌ست که می‌تواند اطلاعات بسیاری در اختیار کودکان قرار دهد. هر قطعه از جواهرات این موزه، داستان جذابی دارد که دانستن آن‌ها، گذشته از آن که برای کودکان جذاب است، بر اطلاعات تاریخی آنان می‌افزاید.

چنین بازدیدی می‌تواند بستر مناسبی برای رشد خلاقیت ذهنی و توانایی داستان‌نویسی کودکان باشد.
خود شما نیز که معلوم است از دیدن موزه، لذت خواهید برد.


موزه فرش

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر شامل انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها حفظ و نگه‌داری می‌شوند.

خ دکتر فاطمی – تقاطع خ فاطمی و کارگر شمالی- ضلع شمالی پارک لاله

تلفن: ۸۸۹۶۷۷۰۷

می‌گویند فرش هر چه پا بخورد (زمان بر آن بگذرد) قیمتی‌تر و مرغوب‌تر می‌شود. دلیلش این است که تار و پود قالی مدام بیشتر در هم فرو می‌روند و هزاران گره‌ای که در قالی وجود دارد کوچکتر و نرمتر می‌شوند و به اصطلاح قالی خوش‌بافت‌تر می‌شود.

حالا می‌توان حساب کرد قالی خوش‌رنگ و نگاری که عمری ششصد ساله دارد، تا چه میزان بر مرغوبیت آن افزوده شده است. ضمن این که گلیم‌ها و قالی‌های دست بافتی که در موزه‌ی فرش وجود دارد از ابتدا نیز جزو فرش‌های گرانبها و زیبا محسوب می‌شده‌اند. به هر صورت کودکان از دیدن این همه قالی با نقش‌های متفاوت و رنگ‌های زیبا بسیار لذت می‌برند. به ویژه که ذوق نقاشی و علاقه به طراحی و رنگ و این مقولات داشته باشند. اما به جز آن نیز موزه‌ی فرش بسیار جذاب است.


موزه تاریخ طبیعت تهران

در موزه تاریخ طبیعت تهران شگفت انگیزترین حیواناتی را می بینید که در طبیعت ایران پیدا شده اند. این حیوانات به صورت تاکسیدرمی شده در فضای موزه به نمایش گذاشته شده است.

میدان هفت تیر- ابتدای خ قائم مقام فراهانی

جانوران این موزه که به شکل تاکسیدرمی به نمایش گذاشته‌ شده‌اند، از جهات گوناگون می‌توانند برای کودکان جذاب باشند.
ثابت بودن این جانوران دو فایده دارد: هم امکان تمرکز و دقت روی قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها را فراهم می‌کند. هم درست به همین دلیل آن‌ها مدل‌های راحت‌تری برای کشیدن نقاشی هستند.
به هر حال آن‌چه در مورد جذابیت موزه‌های مربوط به جانوران در قسمت‌های قبلی گفتیم در این‌جا نیز صدق می‌کند.


موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

خودروهای خاندان پهلوی نیز از آثار به جا مانده ای است که قابلیت نمایشی دارند، به همین منظور در کاخ موزه نیاوران مجموعه ای برای نمایش این خودروهای تاریخی ایجاد شده تا علاقه مندان بتوانند از آن استفاده کنند.

خ شهید باهنر- ضلع شمالی میدان نیاوران – مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران

برخی کودکان (که تعدادشان هم کم نیست) به موضوع خودرو علاقه‌ی ویژه‌ای دارند. این موزه می‌تواند منبع مراجعه‌ی خوبی برای این علاقه‌مندی‌شان باشد.

هم‌چنین این خودروها از دو نظر تاریخی نیز مهم هستند: به دلیل نمایش بخشی از تاریخ تکامل صنعت خودرو و هم به دلیل نقشی که در تاریخ ایران دارند.
این موزه محل مناسبی برای گفت‌وگو میان بازدیدکنندگان است.


چند موزه‌ی دیگر نیز هستند که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای کودکان جالب باشد.

  • موزه‌ی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران
  • موزه‌ی هوانوردی
  • موزه‌ی تاریخ
  • موزه‌ی علوم زمین
  • موزه‌ی صنعت برق ایران
    و …

🔷 هر کدام از این موزه‌ها به ویژه موزه‌ی تاریخ که توسط کنون پرورش فکری راه‌اندازی شده است، می‌توانند ضمن فراهم آوردن اوقات خوشی برای شما و فرزندتان، بر دامنه‌ی اطلاعات کودکان و گسترش گنجینه‌ی واژگان آن‌ها بیفزاید.
استفاده از چنین امکانات ارزان و مفیدی را از دست ندهید.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

موزه علوم یکی از موزه های مدرن، جدید و با امکانات جالب توجه است که در مجموعه گنبد مینا ( پلانتاریوم) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این موزه دارای بخش های مختلف از جمله حوزه فضا و نجوم، حوزه زیست شناسی، حوزه زمین شناسی و … با امکانات وسایل جالب توجه است.

میدان امام خمینی – خیابان سی تیر – بالا تر از موزه ملی ایران باستان – ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران


موزه هوانوردی

این موزه اولین و تنها مرکز دایمی نمایش‌های هوایی ایران و خاورمیانه است که به منظور نمایش هواپیماها و آشنایی نوجوانان و جوانان با پرواز و هوافضا راه اندازی شده است.

کیلومتر ۴ آزادراه تهران-کرج  

تلفن:۶۶۰۰۹۲۱۸


موزه تاریخ 

موزه تاریخ همان طور که از نامش پیداست به منظور مطالعه و شناخت بهتر تاریخ و وقایع تاریخی ساخته و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شده است.

میدان شهدا- خ پیروزی – خ افروز – جنب فروشگاه اتکا

تلفن: ۳۳۳۴۷۳۶۶ 


موزه علوم زمین

موزه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور موزه ای تخصصی است که به طور خاص نمونه هایی از سنگ ،کانی، سنگواره (فسیل) و اشیاء معدنکاری قدیمی به دست آمده از نقاط مختلف داخل و خارج کشور را در خود جای داده است.

ضلع غربی میدان آزادی – بلوار معراج- جنب سازمان نقشه‌برداری 


موزه صنعت برق ایران

در این گنجینه‌، اشیا و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق از حدود ۱۲۰ سال پیش تاکنون به همراه پیشرفت‌های این صنعت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است‌.

خ پیروزی، خ علیرضا شهبازی

تلفن: ۳۹۹۷۲۸۶۶ 


موزه سینمای ایران

در این موزه گنجینه عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی و نیز پشت صحنه فیلم‌های بزرگ، پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به سینما به نمایش گذاشته‌شده‌است. 

خ ولیعصر- باغ فردوس

تلفن: ۲۲۷۲۳۵۳۵ 


🔷 و اما مهم‌ترین موزه‌ی تهران

بدون شک مهم‌ترین موزه‌ی تهران (و ایران)
که بازدید از آن برای کودکان نیز بسیار ضروری و مفید است

🔻 موزه‌ی ایران باستان

در خیابان امام خمینی، بین میدان‌های امام و حسن‌آباد است.
در مطلب جداگانه‌ای به این موزه خواهیم پرداخت.


با استفاده از شش کتاب گردشگری کودکان برای اول تا ششم دبستان، کودکان دبستانی خود را با بوم‌گردی آشنا کنید.

ارسال پستی کتابها به همه جای ایران رایگان است. برای آشنایی بیشتر با کتابهای گردشگری اول تا ششم دبستان روی هر کتاب کلیک کنید تا توضیحات و بخشی از محتوای هر کتاب را ببینید. در صورت نیاز به راهنمایی برای انتخاب کتاب مناسب هنگام خرید کتاب کودک برای فرزندتان میتوانید به پشتیبانی واتساپی پیام دهید.



♦️موزه مناسب برای کودکان

🔻 موزه های مهم ایران

همه‌ی موزه‌های عمومی برای کودکان قابل استفاده هستند. در این اماکن می‌توانند یادگیری لذتبخش را به بهترین شکل تجربه کنند.

🔻مکان های مناسب کودکان در تهران

اگر در تهران زندگی می‌کنید، سعی کنید لیست موزه های تهران با آدرس آن‌ها را پرینت کنید و در محل مناسبی قرار دهید تا در هر فرصت مناسب فرزندانتان را به موزه ببرید.
حتی اگر خانه‌تان در شرق تهران است، به موزه‌های غرب تهران نیز بروید. مثلا موزه‌ی هفت چنار یا موزه‌ی حیات وحش پردیسان و …
همه‌ی موزه‌های تهران محل‌هایی هستند که کودکان بسیاری چیزها می‌آموزند. آن هم آموزشی لذت‌بخش که دیگر یادشان نمی‌رود.

🔻 آموزش نقاشی به کودکان ۷ ساله و کم‌تر

آثار بسیار متنوع در هر موزه، امکان مناسبی‌ فراهم می‌کنند تا کودکان را ترغیب کنید آن‌ها را نقاشی کنند. نقاشی کودکانه وسایل موزه بخصوص اگر آن‌ها به کلاس نقاشی هم می‌روند، باعث هم‌افزایی دانشی می شود که از دیدن اشیای موزه به دست می آورند با نقاشی‌هایی که می‌کشند. آن‌ها در هر دو جنبه بسیار بهره‌مند می‌شوند.

🔻 جست‌وجوی ارتباط های گذشته و حال

تقریبا همه‌ی چیزهایی که در موزه‌ها وجود دارد، در زندگی فعلی نیز و معمولا در اشکال تکامل‌یافته وجود دارد. به طور مثال قطعه‌ی سنگی تیز که به نوک چوبی بلند و عمود بر آن متصل شده است (جزو آثار پیش از تاریخ) می‌تواند کلنگ‌های امروزی را به ذهن بیاورد. جست‌وجوی این شباهت‌ها و یافتن این ارتباط‌ها، علاوه بر آن که ذهن کودکان را به سوی پژوهش پیش می‌برد، نوعی بازی بسیار سرگرم‌کننده و مفید هم هست.

🔻 فواید دیگر

تخلیه‌ی انرِژی‌های اضافی در کودکان، بالا بردن توجه و دقت در آ‌ن‌ها، آشنایی بیشتر با شهر، امکان بیشتر برای تعامل با دیگران، افزایش مهارت گفت‌وگو و بسیاری فواید دیگر طی بازدید از موزه‌ها حاصل می‌شود

🔷 در محل زندگی شما چه موزه‌هایی وجود دارد؟
از امکانات ارزان و جذاب آن‌ها استفاده کنیم.


دانلود فهرست موزه های تهران مناسب برای کودکان


مطالب پربازدید دبستانک

۱۰ کتاب برای تقویت روانخوانی کلاس اول

کتاب تقویت روخوانی کلاس اول

تقویت درک مطلب دبستانی ها

بهترین کتاب روانخوانی اول دبستان

خرید کتاب کودک

۴ کتاب تقویت درک مطلب کلاس اول

جدول کودکانه برای اول تا ششم دبستان

فلسفیدن برای اول تا ششم دبستان

روانخوانی کلاس اول

شاهنامه کودکان

روانخوانی کلاس دوم

بهترین کتاب داستان برای کلاس پنجم

قصه های شاهنامه برای کودکان

داستان های شاهنامه برای کودکان


3 پاسخ
  1. کاوه کروندی گفته:

    باسلام
    ممنون از معرفی موزه ها.
    افسوس که موزه ها همیشه مورد کم توجهی بوده اند.
    در عین حال مقاله شما به روز نیست . برای مثال :
    موزه چهره های ماندگار دیگر وجود خارجی ندارد
    و موزههوانوردی اصلا امکان بازدید ندار

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *