خونه‌ی مادربزرگه! و روخوانی کلاس اولی‌ها

🔻 نه جادو! نه دارو!

بدیهی‌ست که تقویت روخوانی کلاس اول بدون خواندن و هر چه بیشتر خواندن ممکن نیست. نمی‌توان به راه یا فرمولی فکر کرد که بتوان روخوانی کلاس اول را با جادو یا دارو تقویت کند. لازم است که دانش‌آموز هر چه بیشتر متن‌های کتاب‌ درسی و سایر کتاب‌ها را بخواند. اما چگونه می‌توان یک دانش‌آموز شش هفت ساله را راضی کرد تا بیشتر بخواند.

🔻 شکلات و میهمانی

آیا تاکنون به راه یا شیوه‌ای فکر کرده‌اید که با آن‌ها بتوان دانش‌آموز را راضی کرد که شکلات‌های بیشتری بخورد؟ یا از نان خامه‌ای خوشمزه‌ای باز هم بردارد و باز یکی دیگر؟
به احتمال قوی پاسختان منفی است. تاکنون پیش نیامده که برای خوردن شکلات یا نان خامه‌ای یا آماده شدن برای رفتن به سینما یا پارک یا خانه‌ی مادربزرگ به او اصرار کرده باشید. در چنین مواردی احتمالا اصرار شما برای این بوده که زیاد نخورد تا مریض یا چاق نشود. در مورد سینما و پارک و خانه‌ی مادربزرگ و جاهایی مانند آن‌ها، نیز احتمالا بارها توضیح داده‌اید که الان وقت نیست و به بعد موکول کرده‌اید. به هر حال به جز خانه‌ی مادربزرگ، رفتن به سایر جاها اندازه دارد. آدم که هی پا نمی‌شود برود سینما یا پارک یا …

دلیل چنین تفاوتی کاملا مشخص است. شکلات و نان خامه‌ای و چیزهایی مانند آن‌ها خوشمزه‌اند و هر کسی (بچه یا بزرگ) از خوردنشان لذت می‌برد. رفتن به سینما و پارک و خانه‌ی مادربزرگ و … هم لذت و کیف دارد.

🔻 لزوم جذابیت متن‌ها

با همین فرمان، اگر متن‌هایی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید برایش خوشایند و انجام عمل روخوانی برایش لذت‌بخش باشد، نیاز زیادی ندارید (و گاهی اصلا نیاز ندارید) که برای خواندن این یا آن متن به او اصرار کنید. خودش با ذوق و شوق دنبال متن‌های خوب و زیاد می‌گردد که بخواند.
با آن‌که در کلاس اول، تا اواخر سال، دانش‌آموز همه‌ی نشانه‌ها را فرانگرفته است و طبعا نمی‌تواند همه‌ی واژه‌های هر متنی را بخواند، اما با این حال، تشویق دانش‌آموز کلاس اول به خواندن هر چه بیشتر متن‌های جدید، بسیار راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از تشویق دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر است.

🔷 لذتِ کشف

شاید هیچ لذتی بالاتر از این نباشد که انسان چیزی را کشف کند که پیش از آن نمی‌دانسته است. دانش‌آموز کلاس اول، همین‌طور که نشانه به نشانه پیش می‌رود و هر بار چند واژه‌ی جدید را کشف می‌کند لذتی فراوان می‌برد و همین لذت موتور جست‌وجوی او را برای متن‌های دیگر روشن می‌کند.

📗📗 کتاب سواد خواندن کلاس اول

شاید بهترین کتابی که به دانش‌آموز کلاس اول کمک می‌کند که بخواند و بخواند، کتاب سواد خواندن اول دبستان است که از ۲۲ داستان جذاب تشکیل شده که پنج تای آن از کلیله و دمنه است. (بیشتر از این پنج داستان، دیگر در کلیله و دمنه داستانی نیست که بتوان حتی با تغییر برای دانش‌آموزان کلاس اول گذاشت)
ویژگی‌ مهم داستان‌های کتاب سواد خواندن کلاس اول پیشروی نشانه به نشانه‌ی آن‌هاست. در هر داستان دانش‌آموز با کلماتی جدید روبه‌رو می‌شود که این کلمات با همان نشانه‌هایی ساخته شده‌اند که او تا آن زمان خوانده است. یعنی برای درس به درس کتاب فارسی کلاس اول، داستان جذابی با همان نشانه‌ها در کتاب سواد خواندن کلاس اول وجود دارد.


🔷 کتاب‌های دیگر

📗 فلسفیدن کلاس اول، گردشگری کلاس اول و یادگیری متقاطع کلاس اول نیز مانند کتاب سواد خواندن کلاس اول، نشانه به نشانه پیش می‌روند.
هر کدام از آن‌ها دارای کارکرد معینی است که آشنایی با آن به‌شدت برای دانش‌آموز مفید است و کاربرد درس‌های کتاب درسی را در زندگی می‌بیند و آشنا می شود.
در عین حال همه‌ی آن‌ها حاوی متن‌های جذابی هستند که می‌توانند دانش‌آموز را به طرف خود بکشانند و خواندن آن‌ها علاوه بر تحقق کارکرد اصلی کتاب به تقویت شگفت‌انگیز روخوانی او منجر می‌شود.



📗 شاهنامه‌های کلاس اول نیز با داستان‌های جذابی که دارند، علاوه بر فواید دیگری که درخواندنشان وجود دارد، هم‌چنین روخوانی دانش‌آموز را به میزانی بسیار قابل ملاحظه و محسوس تقویت می‌کنند.



📗 سه کتاب شعر

کتاب‌های شعربستنی (سه کتاب) نیز از اسفندماه به بعد می‌تواند روخوانی دانش‌آموز را بسیار تقویت کنند.
همه‌ی کتاب‌هایی را که نام بردیم می‌توانید در سایت دبستانک با نشانی dabestanak.com بیابید. درباره‌شان بخوانید و نمونه صفحاتی از آن‌ها را ببینید و اگر تمایل داشتید، در همان‌جا آنلاین سفارش دهید.



🔷 هزینه‌ی ارسال پستی کتاب‌های دبستانک رایگان است.

دو نکته‌ی مهم

  1. هنگامی که کتاب‌های سفارش داده به دستتان رسید، حتما پیش از آن‌که فرزندتان آن‌ها را بخواند، خودتان مقدمه‌ی هر کتاب را به دقت بخوانید تا کار با آن‌ها بازده‌ی بیشتری داشته باشد.
  2. خانه‌ی مادربزرگ از بهترین جاها برای تقویت روخوانی است. به ویژه با کتاب‌هایی که شرح دادیم.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *