روان‌خوانی کلاس اول

برای تقویت روانخوانی کلاس اول و این که دانش‌آموز کلاس اول بتواند خواندن را یاد بگیرد، نخستین نکته‌ای که باید همیشه مد نظر داشته باشید، تدریجی بودن این آموزش است نشانه به نشانه جلو بروید. حتی اگر احساس می‌کنید که کودک این نشانه را یاد گرفته است. پیش از آن‌که سراغ نشانه‌ی بعدی بروید، مکث بیشتر روی همان نشانه و تعمیق بیشتر یادگیری آن، راه‌حل بهتری‌ست.

البته تاکید و تکرار یک نشانه با همان متن‌های قبلی، موجب خستگی ذهنی دانش‌آموز می‌شود و او را از یادگیری زده می‌کند. راه چاره این است که متن‌های جدید (و حتما جذاب) در اختیارش بگذارید که او با شوق بتواند آن‌ها را بخواند.

مثلا اگر دبستانکی شده‌اید و کتاب اصلی شما سواد خواندن کلاس اول است، پس از مطالعه و کار روی درس مربوط به آن نشانه در کتاب سواد خواندن، سراغ کتاب فلسفیدن اول بروید و در مرحله‌ی بعدی از کتاب یادگیری متقاطع اول استفاده کنید تا جدول مربوط به آن نشانه را پر کند و در مرحله‌ی چهارم (و آخر) نیز کتاب گردشگری اول می‌تواند (ضمن آموزش‌های بسیار خوبی که طبق هدف کتاب پیگیری می‌شود) کلمه‌هایی را که تا آن نشانه خوانده است به نحوی در ذهن دانش‌آموز جاگیر کند که بتوانید به نشانه‌ی بعدی بروید و دوباره، همین چهار کتاب، آن نشانه را کار کنید.



نوشتن، همراه با خواندن

تمرین‌های نوشتن، هم‌زمان با پیشروی تدریجی و نشانه به نشانه در روخوانی، ضمن آن که دست او را در نوشتن پر می‌کند (چیزی که به شدت برای سال‌های بعد به آن نیاز دارد) هم‌چنین مکث و تکرار و تمرین‌ خوبی برای بهتر شدن روخوانی‌اش است. این کار هم‌چنین وقتی او با تسلط بر روخوانی کتاب‌ها، به روان‌خوانی آن‌ها نیز رسید، بسیار مفید خواهد بود. پس از آن نیز تا پایان تحصیلات و حتی پس از آن، نوشتن و باز هم نوشتن، او را در همه‌ی کارها و امور زندگی یاری خواهد داد.

توجه کنید: نوشتنی که از آن صحبت می‌کنیم، به هیچ وجه نباید شبیه مشق نوشتن به روش سنتی باشد.

خلاقیت در نوشتن

نوشتن را با هر کتاب می‌توانید به گونه‌ای دیگر با او پیش ببرید.

در کتاب سواد خواندن اول که پاسخ دادن به سوال‌ها به طور مکتوب بسیار مفید خواهد بود. بدیهی‌ست که در اوایل سال این نوشته‌ها باید بسیار کوتاه‌ و مختصر باشد و به تدریج همراه با پیشرفت نشانه‌ها، نوشته‌هایش نیز از کلمات بیشتری بهره ببرد.



در مورد کتاب فلسفیدن اول نیز دقیقا همین‌گونه است.



در کتاب یادگیری متقاطع اول که حل جدول‌ها همان کار نوشتن را انجام می‌دهد.



و در کتاب آموزش گردشگری اول نیز پاسخ به جست‌وجوهای کتاب چنین نقشی را دارد.



اما علاوه بر این‌ها در هر کتاب می‌توانید او را به نوشتن بیشتر تشویق کنید. بهترین راه شاید آن باشد که او را به رونویسی قسمت‌هایی توصیه کنید که علاقه‌اش را جلب کرده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *