پاسخ به یک پرسش متداول: آیا درک مطلب فرزندم پایین است؟

برخی مادران و پدران با این دغدغه و نگرانی رو در رو هستند که فرزندشان در مسیر رشد خود دارای اختلالاتی چون کندذهنی و درک مطلب پایین باشد. آنان هراس دارند که این امر در مورد فرزندشان تا حدی یا کاملا صدق کند و آن‌ها را در آینده‌ی نزدیک و دور دارای مشکلاتی در مدرسه و سپس اجتماع کند.

هراسِ بی‌دلیل

با اطمینان می‌توان گفت که خوشبختانه در اکثریت موارد و حتی اکثریت مقاطع موارد چنین نیست.

بسیاری از والدین، فرزندشان را به مرکز مختلف می‌برند تا میزان رشد کودک را در موارد مختلف بدانند.

اگرچه این کار برای بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، انحراف احتمالی ستون فقرات، … و مواردی این‌چنینی کاملا ضروری و مفید است اما در مواردی چون کندذهنی، درک مطلب پایین و … سایر مواردی که به طور مشخص و با ابزار فیزیکی قابل اندازه‌گیری نیستند و نتیجه‌گیری با آزمون‌های ذهنی و برداشت‌های شخصی کارشناسان به عمل می‌آید، متاسفانه در اکثر موارد، شاهد برچسب‌های گوناگونی هستیم که در بسیاری از این مراکز به کودکان زده می‌شود.

بسیاری از این به اصطلاح کارشناسان با دیدن نشانه‌هایی از کم‌حرفی یا واکنش‌های کند در برابر این یا آزمون و … با زدن برچسب به کودکان، نگرانی‌ها و دغدغه‌های بی‌موردی را در والدین ایجاد می‌کنند.

یک نمونه‌ی مشخص

یکی از مادران در تماس با ما می‌گفت:

«دختر پنج ساله و نیمه‌ی من بسیار کم‌حرف است. البته محیط خانه‌ی ما آرام و ساکت است که شاید در این مورد تاثیر داشته باشد اما برای اطمینان او را به مرکزی برویم تا از این نظر مورد سنجش قرار گیرد. در آن‌جا به ما گفتند که دخترتان درک مطلب پایینی دارد و تمرکزش کم است و در شروع صحبت کردن نیز مشکل دارد.»

ایشان به شدت نگران بود و می‌خواست بداند آیا واقعا فرزندش دیرآموز است و چه باید بکند؟

در مورد دختر ایشان به طور مشخص می‌توان گفت که به احتمال بسیار مشکل مهمی ندارد و در آینده‌ی نزدیک با اقداماتی مانند  برقرار کردن ارتباط‌های بیشتر او با هم‌سالان، کار با کتاب‌های آموزشی مناسب و سپس رفتن به مدرسه، دغدغه‌های ایشان برطرف خواهد شد.

به ویژه ارتباط کودک با هم‌سالان که تحت نظر و مراقب غیرمستقیم والدین باشد، نقش مهمی در این میان خواهد داشت.

اما این مادر و سایر مادران دلسوز باید بدانند که کودکان دارای ویژگی‌های شخصی در رفتار و یادگیری‌ هستند که در هر کودک با سایرین متفاوت و مخصوص خود اوست.

ارتباط کودک با هم‌سالان

هر کودکی نیاز به ارتباط با هم‌سالان خود دارد. این ارتباط‌ها موجب می‌شود که توانایی ذهنی کودک به طور مکرر در ارتباط با دیگران در جنبه‌های مختلف محک بخورد و فعال شود. کودکان در ارتباط با یکدیگر، روی هم تاثیر بسیاری می‌گذارند که  در فعال کردن توانایی‌های نهفته‌ی هر کدامشان نقش موثری دارد.

بسیاری از پرسش‌های مادران و پدران برای افزایش درک مطلب، برای افزایش خلاقیت، برای افزایش شادابی، برای لذت بردن از یادگیری، برای یادگیری بیشتر و برای خیلی از برای‌های غیرتکراری البته همراه با کتاب‌های خوب، پاسخ داده خواهد شد.

مجموعه کتاب‌های سه تا شش ساله‌ها

کتاب‌های دبستانک برای این گروه سنی (سه تا شش ساله‌ها) در زمینه‌های گوناگون تدوین شده است می‌توانند هر کدام در انتخاب کتاب برای کودکان سه تا شش ساله‌ به نیاز شما پاسخ مکفی بدهند.

به طور نمونه کتاب‌های پیش آوایی۱ و پیش آوایی۲ علاوه بر آن که کودک را با شکل و گویش صداهای زبان فارسی آشنا می‌کند. بدون آن‌که وارد حیطه‌ی نشانه‌شناسی و آموزش الفبا شود. این دو کتاب هم‌چنین در زمینه‌ی آموزش فن بیان به کودکان، شعرخوانی برای کودکان و نیز به عنوان تمرینی موثر برای درمان اختلالات گفتاری بسیار موثر است و ابزار مناسبی برای گفتاردرمانی است. در زمینه‌های دیگر مانند نوشتن (با کتاب نگاره‌نویسی)، ریاضی (سه کتاب)، علوم و … نیز کتاب‌ها به گونه‌ای تدوین شده که کودک سه تا شش ساله به خوبی با آن‌ها ارتباط می‌یابد و مطالب را درک می‌کند. در یادداشتی دیگر این مجموعه را به طور کامل معرفی می‌کنیم.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *