بهترین کتاب داستان برای کلاس پنجم

برای پنجمی‌های کتابخوان

مادران و پدران دانش‌آموزان کلاس پنجم، آرزو دارند که فرزند کتابخوان و اهل مطالعه‌ای داشته باشند. این دغدغه بخش مهمی از فکر آنان را در رسیدن به این هدف، شامل می‌شود.

بدیهی‌ست که تقویت روخوانی و تقویت روان‌خوانی، از جمله ملزومات این مسیر است. اصلا یکی از نشانه‌های کتابخوان شدن و اهل مطالعه بودن دانش‌آموز این است که او بتواند متن کتاب‌ها را به راحتی و سریع بخواند. اما چگونه می‌توانیم فرزندان را در این مسیر هدایت کنیم؟ چگونه می‌توانیم کتاب داستان مناسب کلاس پنجم را انتخاب و تهیه کنیم؟ این کتاب یا کتاب‌ها چگونه هستند و چه مشخصاتی دارند؟

از آن‌جا که کتاب‌های داستان انواع گوناگونی دارند، کدام نوع داستان برای فرزندان مناسب است؟

داستان‌های علمی- تخیلی

نخستین پرسشی که در این زمینه به ذهن مادر یا پدر می‌آید معمولا این است که آیا کتاب داستان مناسب کلاس پنجم باید از نوع داستان‌های علمی تخیلی باشد؟ تا بتواند برای دانش‌آموز کلاس پنجم مفید باشد و علاقه‌ی او را به درس و درس خواندن بیشتر کند؟ لزوما چنین نیست اما داستان‌های علمی تخیلی برای دانش‌آموزان مناسب‌تر می‌نماید. آیا واقعا چنین است؟

پاسخ مثبت دادن به این سوال، نمی‌تواند غلط باشد اما لزوما دارای شرایط لازم برای تشویق دانش‌آموز به کتابخوانی نیست.

آن‌چه هر داستانی (چه علمی باشد و چه نباشد) در همان وهله‌ی اول باید داشته باشد، جذابیت داستانی است. بدون این جذابیت، عناصر و مسیری که دوست دارید طی شود، بی‌فایده می‌مانند. جذابیت و کشش داستانی تضمین‌کننده‌ی پیگیری دانش‌آموز برای کتاب‌های بعدی‌ست.

در مورد کتاب‌های با پایه‌ی علمی این جذابیت داستانی باید چند برابر باشد. زیرا در بسیاری مدارس، درس‌ها و علم به صورتی خشک و غیرجذاب ارائه می‌شود. اگر داستان علمی حتی با وجود جنبه‌ی تخیلی جذاب و پر از ماجراهای خواندنی باشد و دانش‌آموز را به یاد همان نوع درس دادن‌ها بیندازد، خیلی زود آن را کنار می‌گذارد و دنبال کتاب‌هایی مشابه با آن هم نمی‌گردد.

متاسفانه اکثر داستان‌های علمی و تخیلی موجود به بهانه‌ی تخیلی بودن انواع و اقسام موضوع‌های به ظاهر علمی را بر پایه‌ی تخیلی معیوب و حتی زیان‌بار به خورد دانش‌آموزان می‌دهند.

بدیهی‌ست که داستان‌های علمی تخیلی، نمی‌تواند کاملا منطبق بر علم و بر اساس واقعیات باشد. تخیل عنصر لازم برای چنین داستان‌هایی است. اما تخیلی که واقعا تخیل باشد نه قرار دادن مشتی عناصر و ماجراهای صرفا عجیب و غریب و پر سر و صدا که توهم جذابیت را ایجاد می‌کنند و صرفا بر مبنای گیج و شگفت‌زده کردن مخاطب، داستان را جلو می‌برند.

در سال‌های اخیر تعداد آن دسته از فیلم‌های علمی تخیلی (و انیمه‌ها) که واقعا تخیل مخاطب را ورز می‌دهند نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. در مورد داستان‌ها اما نسبت داستان‌های واقعا تخیلی نسبت به انبوه مطلق کارهای سطحی و توخالی هنوز بسیار کم است. یعنی کارهایی که نویسندگانشان هنوز فکر می‌کنند علمی تخیلی یعنی ردیف کردن چیزهای عجیب و غریب در کنار یکدیگر. در این زمینه، می‌توانیم کتاب «شیمین» را توصیه کنیم.

شیمین که نام شخصیت اصلی ماجراست در واقع مخفف داستان‌های شیرین شیمی است. هدف این کتاب علاقه‌مند کردن دانش‌آموز به مباحث و مفاهیم شیمی به دانش‌آموزان دبستانی است. البته بدون این‌که سعی کند شیمی را آموزش دهد. دانش‌آموزانی که کتاب شیمین را خوانده باشند، بعدها وقتی در دبیرستان با آن مفاهیم شیمی مواجه شوند، احساس قرابت و آشنایی و علاقه به آن مفاهیم خواهند داشت.

شیمین را نشر دبستانک چاپ کرده است و چنان‌چه در سایت دبستانک dabestanak.com آن را سفارش دهید برایتان ارسال می‌شود. البته ارسال پستی همه‌ی کتاب‌های دبستانک رایگان است و هزینه‌ی دیگری دریافت نمی‌شود.



بهترین کتاب داستان برای کلاس پنجم کتابی است که علاوه بر جذاب بودن و داشتن کشش داستانی دربرگیرنده واژگان و مفاهیمی باشد که برای فرزند کلاس پنجمی شما مناسب باشد.

در این مطلب قصد داریم چند تا از بهترین کتابهای داستانی برای کلاس پنجم را به شما معرفی کنیم.

با کلیک روی هر کتاب نیز میتوانید به صفحه آن محصول بروید و توضیحات و بخشی از تصاویر داخل آن کتاب را مشاهده کنید.


کتاب داستان کوتاه سواد خواندن کلاس پنجم دبستان

کتاب سواد خواندن برای پایه‌ی پنجم دبستان بر اساس داستان‌های مولانا نوشته شده است. یعنی در این کتاب برای هر یک از فصل‌ها و مباحث کتاب‌های درسی علوم و ریاضی، یک داستان ویژه طبق  مفهوم همان فصل کتاب درسی، از مثنوی مولوی انتخاب شده است و با واژگانی بازنویسی شده که برای کلاس پنجمی‌ها آشناست. یعنی آن واژه‌ها را در کتابهای درسی اول تا پنجم دبستان دیده و خوانده‌اند.

در پایان هر داستان نیز تعدادی پرسش مطرح شده است که پاسخ به آن‌ها می‌تواند به تقویت درک مطلب کلاس پنجمی‌ها کمک کند. متن‌ها به نحوی لایه‌بندی شده‌اند (در حدّ امکان) که بتوانند با حیطه‌بندی آزمون بین‌المللی پرلز (که پرسش‌ها طبق آن‌ها هستند) انطباق داشته باشند. هر کدام از پرسش‌ها مرحله‌ای از دانش و درک و تفسیر و ارزیابی را پوشش می‌دهند.

متن‌ها از نظر واژه‌ها و مفاهیم با متن کتاب‌های درسی هر پایه، تطبیق داده شده‌اند.

توجّه کنید: نمی‌گوییم متن‌ها ساده شده‌اند. ساده‌شدن متن، مقوله‌ای دیگر است و به گمان ما دقیق هم نیست. بلکه می‌گوییم: «تطبیق داده شده‌اند.» یعنی این‌که دانش‌آموز با واژه‌ها و مفاهیمی سروکار دارد که در کتاب‌های درسی آن‌ها را دیده است (یا باید دیده باشد!) و البتّه در هر داستان، یکی دو واژه‌ی اضافه نیز وجود دارد که معنی شده‌اند تا گنجینه‌ی واژگان دانش‌آموز غنی‌تر شود.



کتاب داستانی بلند شیمین (داستانهای شیرین شیمی)



مطالب پربازدید:

کتاب تقویت روخوانی کلاس اول

7 پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام. کتاب شیمین (داستان‌های شیرین شیمی) برای شما مناسب است. هم علمی است و هم تخیلی.

      پاسخ
  1. شادی گفته:

    یک کتاب داستان کلاس پنجم لازم دارم که به روخوانی فرزندم کمک کند. کدام بهتر است؟ شیمین یا سواد خواندن

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام. هر دو مناسب هستند. کتاب سواد خواندن شامل داستان‌های کوتاه است و کتاب شیمین یک کتاب داستانی بلند است.

      پاسخ
  2. شمس گفته:

    معلم ما گفته چند داستان کوتاه برای کلاس پنجم سر کلاس ببریم. لطفا بگویید کدام کتاب بهتر است؟

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *