مروری بر روش‌های تقویت روخوانی کلاس دومی‌ها

در یادداشتی تحت عنوان «پنیر رایگان برای کلاس دومی‌ها» با اشاره به این که تعدادی از مادران و پدران یا حتی برخی معلمان در پی دانلود رایگان کتاب روان‌خوانی کلاس دوم بودند، ضرب‌المثلی را یادآوری کردیم که بسیار مربوط به آن موضوع است: «پنیر رایگان، فقط در تله‌موش است.» و شرح دادیم که چرا نباید به دنبال چنین خدمات رایگانی بود و تاکید کردیم تقویت روخوانی کلاس دوم (یا هر پایه‌ی دیگر) باید از راه‌های درست آن صورت بگیرد.

البته هم‌چنین در این مورد و در شرح راه‌های درست، یادداشت‌های متعددی در سایت دبستانک قرار داده‌ایم که با خواندنشان می‌توان در این مسیر، راحت و با روحیه‌ی شاد جلو رفت. اما در این یادداشت می‌خواهیم مروری (خلاصه) داشته باشیم تا بدانیم چه‌طور روخوانی کلاس دوم را تقویت کنیم.

مرور نکات مهم

۱٫ تهیه‌ی متن برای روخوانی کلاس دوم. این متن‌ها باید هم جذاب باشند و هم ساده و کوتاه و حتما باید از کتاب‌هایی استفاده کرد که همه‌ی متن‌هایشان با زبان معیار باشد. یعنی زبان نوشتاری ساده مانند کتاب‌های درسی.

۲٫ برای بهتر شدن روخوانی کلاس دوم و برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر، از مرور کلاس اول شروع کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. (داستان‌های جذاب + حل جدول کلاس اول به ازای هر نشانه).

با یک بار مرور سریع در طی حدود یک ماه می‌توانید نشانه به نشانه، مشکلات ادراکی او را در این زمینه رفع کنید.

۳٫ برای مورد بالا (مرور کلاس اول) سه کتاب از انتشارات دبستانک به کارتان خواهد آمد:

سواد خواندن اول، فلسفیدن اول و یادگیری متقاطع اول (جدول کلاس اول)



۴٫ همان عنوان‌های کتاب‌های مورد قبل (اما برای کلاس دوم) می‌تواند بهترین متن‌ها را برای تقویت روخوانی کلاس دوم در اختیارتان بگذارد تا بتوانید درس به درس و مبحث به مبحث همراه برنامه‌ریزی درسی‌اش جلو روید. یعنی در هر مبحث، بهترین‌ها و جذابترین متن برای تقویت روخوانی را دارید. (داستان‌های کلیله و دمنه در کتاب سواد خواندن دوم/ متن‌های چالشی فلسفیدنی در کتاب فلسفیدن دوم/ جدول کودکانه برای هر مبحث درسی در کتاب یادگیری متقاطع دوم)



۵٫ ضروری‌ست از ارتباط افقی دروس دوم ابتدایی استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید موارد و مصداق‌های آن‌را پیدا کنید.

این کار به تقویت روخوانی کمک می‌کند و پس از آن می‌توانید در تقویت روان‌خوانی کلاس دوم از همان‌ها استفاده کنید. سعی کنید وقت بگذارید و این ارتباط‌ها را پیدا کنید. یعنی برای هر مبحث درسی در هر کدام از کتاب‌ها که دارید کار می‌کنید، جست‌وجو کنید که در سایر کتاب‌های همان پایه، همین موضوع در کجاها (و از زاویه‌ی نگاه آن درس‌ها) آمده است.

۶٫ با استفاده از داستان‌های شاهنامه کار را ادامه دهید و سطح خواندن و میزان درک او را بالا ببرید. بهترین کتاب شاهنامه برای کودکان، که کاملا بهترین بودن و برتری‌اش قابل مشاهده است، کتاب‌های شاهنامه‌ی دبستانک است. در این کتاب‌ها برای بازگردانی و نقل داستان‌ها، فقط از کلمات کتاب‌های درسی کلاس دوم (و کلاس اول) استفاده شده است و به جز تقویت روخوانی، سواد خواندن دانش‌آموزان را نیز افزایش می‌دهد.



دو نکته‌ی مهم

الف. همین شش مرحله و همین روش را می‌توانید برای تقویت روخوانی کلاس سوم انجام دهید. (البته با کتاب‌های دبستانک برای سوم) و تقویت روخوانی کلاس چهارم (با کتاب‌های کلاس چهارم)

با این تفاوت که از کلاس سوم به بعد می‌توانید در انتخاب و تهیه‌ی متن‌ها از کتاب‌هایی نیز بهره ببرید که با زبان محاوره‌ای نوشته شده‌اند و لازم نیست فقط در زبان معیار باقی بمانید. دانش‌آموز باید بتواند هر متنی را به هر دو شکل نوشتاری و محاوره‌ای بخواند و درک کند.

ب. همان‌طور که سال گذشته از کتاب‌های دبستانک برای کلاس اول، به عنوان کتاب روانخوانی کلاس اول نیز استفاده کردید تا به تقویت روان‌خوانی کلاس اول بپردازید امسال نیز از کتاب‌های دبستانک برای کلاس هم‌چنین می‌توانید به عنوان کتاب روانخوانی دوم دبستان برای تقویت روان‌خوانی کلاس دوم استفاده کنید و سال بعد نیز از کتاب‌های دبستانک سال سوم در تمرین برای روان‌خوانی کلاس سوم بهره‌ی فراوان ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *