مرور همیشه لازم است

مرور و مرور

مرور کلاس اول، در پایه‌ی دوم و در ابتدای سال تحصیلی، از کارهای مهمی‌ست که برای تقویت روخوانی کلاس دوم و پس از آن برای تقویت روانخوانی کلاس دوم باید انجام داد.

در واقع مرور کلاس اول باید از ماه سوم همان کلاس اول شروع شود و هر هفته درس‌های قبلی مرور شود تا هم به تقویت روخوانی کلاس اول منجر شود و هم دانش‌آموز بتواند در روان‌خوانی کلاس اول نیز تسلط و مهارت لازم را بیابد.

اگر این مرور به دفعات و در کلاس اول انجام شده باشد (حداقل هر دو هفته یک‌بار) در پایه‌های بعدی کار دانش‌آموز در روخوانی و روان‌خوانی بسیار راحت‌تر و با نتیجه‌ی بهتری خواهد بود.

ویژگی‌های مرور خوب کلاس اول

۱٫ انتخاب متن روخوانی با متن‌های جدید و جذاب که بتواند علاقه‌مندی دانش‌آموز را برانگیزد.

۲٫ در خود کلاس اول و در شش ماه نخست فقط روی نشانه‌هایی تمرکز کنید که تا آن زمان خوانده است.

۳٫ واژه‌های جدید (البته با نشانه‌های خوانده شده) را با آهنگ و به طور ریتمیک و با دست و کف زدن و در فضایی شاد و همراه با او بخش کنید و از او بخواهید صداهای هر بخش را بکشد.

۴٫ با واژه‌های جدید، جمله‌های عجیب و غریب و خنده‌دار بسازید و بگویید تا او کاربرد هر واژه را (و معنی آن را) کاملا متوجه شود. از او نخواهید جمله بسازد اما اگر خودش از شما تقلید کرد، تشویقش کنید تا انگیزه داشته باشد  دنبال جمله‌های خنده‌دارتر بگردد. نه به عنوان انجام تکلیف، بلکه برای تفریح و شادی.

مرور کلاس اول برای پایه دوم

سعی کنید تا می‌توانید متن‌های ساده، کوتاه و جذاب پیدا کنید و در دفترچه خودتان تعداد بارهایی را که هر نشانه در آن متن‌ها بوده و تاکید کرده‌اید بنویسید تا اگر نشانه‌هایی مورد غفلت قرار گرفته بود، جبران شود.

مرور پایه اول در پایه‌های بالاتر

در مورد برخی دانش‌آموزان به ویژه در مناطقی که زبان مادری‌شان فارسی نیست، در پایه‌های بالاتر و حتی گاه در پنجم و ششم نیز مرور کلاس اول و آموزش مجدد نشانه‌های زبان فارسی ضروری‌ست.

شیوه‌ی کار در پایه‌های بالاتر شبیه همان است که در مورد پایه‌ی دوم گفته شد.

دفترچه‌ی مصور واژگان

برای دانش‌آموز دفترچه‌ی کوچکی تهیه کنید تا هر واژه‌ای جدید را که یاد می‌گیرد، در آن یادداشت کند.

در هر صفحه فقط یک واژه را بنویسد و در همان صفحه نیز به سلیقه‌ی خود نقاشی بکشد. درباره‌ی آن واژه یا داستانی که آن واژه را به یادش می‌آورد.

کوچک بودن دفترچه، نقاشی‌ها را کوچک‌تر و کشیدن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. دانش‌آموز خسته نمی‌شود و ذوقش کور نمی‌شود. دفترچه‌ی او را با شور و شعف در حضور خودش به دیگران نشان دهید. بگذارید او ببیند که چقدر از کار او لذت می‌برید. هرچه شما بیش‌تر لذت ببرید یادگیری او بهتر می‌شود. این نکته را می‌توانید سرافرازانه آزمایش کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *