برای آمادگی دانش‌آموز در ریاضی کلاس چهارم در ابتدای سال تحصیلی

تقریبا همه‌ی دانش‌آموزان می توانند برنامه‌ی درسی خود را در ریاضی به خوبی پیش ببرند و کیفیت بسیار خوبی در یادگیری مفاهیم درسی ریاضی در این پایه داشته باشند. شرط اول برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، مرور ریاضی سوم برای ورود به چهارم است. این کار هم چنین به تقویت روخوانی کلاس سوم نیز می‌انجامد. یعنی کتاب ریاضی به خوبی یک متن برای تقویت روخوانی است.

برای مرور موفق ریاضی سوم

ابتدا روی عنوان‌های فصل‌های مختلف و تیترهای مربوط به هر فصل کتاب درسی کلاس سوم تمرکز کنید. یک بار از ابتدا تا انتهای کتاب سوم را (فقط عنوان‌های سرفصل‌ها و تیترهای هر فصل را) مور کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید ارتباط افقی مفاهیم درسی مباحث ریاضی کتاب سوم را با کتاب‌های علوم و ریاضی سوم دبستان به یاد آورید و نیز هنگامی که بعدا کتاب درسی ریاضی کلاس چهارم را می‌بینید، متوجه ارتباط عمودی مباحث درسی کلاس سوم با مباحث ریاضی کتاب چهارم شوید.

ارتباط‌های افقی و عمودی چیست؟

هر یک از مباحث درسی در کتاب‌های هر پایه، با برخی از مباحث درسی سایر درس‌های همان پایه ارتباط افقی دارد. یعنی در مطالب آن مباحث به نحوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ارتباط باعث می‌شود دامنه‌ی یادگیری دانش‌آموز گسترش یابد و بینش همه‌جانبه‌تری پیدا کند.

ارتباط عمودی مباحث درسی یعنی این‌که هر یک از مباحث درسی در هر کتاب درسی، با برخی از مباحث همان درس در پایه‌های دیگر ارتباط دارد. یعنی همان بحث با عمق بیشتری بررسی شده است. ارتباط عمودی باعث می‌شود که عمق یادگیری دانش‌آموز بیشتر شود.

در مطالعه یا مرور هر یک از مباحث درسی (به ویژه در ریاضی) توجه به ارتباط‌های عمودی برای تعمیق یادگیری ریاضی بسیار مهم است.

ادامه‌ی مرور ریاضی سوم

پس از آن‌که دانش‌آموز همه‌ی عنوان‌ها و تیترهای ریاضی سوم را از ابتدا تا انتها مرور کرد، حالا نوبت مرور متن‌های زیر هر تیتر است. ضروری است که شما علاوه بر آن با عنوان‌های هر فصل و تیترهای آن در کتاب ریاضی چهارم آشنا شده باشید تا در مرور هر مبحث، بتوانید روی ارتباط‌های عمودی و افقی هر مبحث از ریاضی سوم با مباحث درسی ریاضی چهارم تاکید کنید.

چند مثال می‌زنیم:

۱٫ فصل سوم ریاضی سوم دبستان با فصل دوم ریاضی چهارم دبستان ارتباط عمودی دارد. در کلاس سوم دانش‌آموز با مفهوم کسر آشنا می‌شود و کاربرد آن را در اندازه‌گیری یاد می‌گیرد. سپس او می‌تواند به تساوی کسرها دقت کند تا متوجه شود که کدام کسرها با هم مساوی هستند. در نهایت او یاد می‌گیرد که کسرها را با هم مقایسه کند که کدام کسر از کسر دیگر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر است.

در کلاس چهارم پس از مرور مفهوم کسر و آشنایی بیش تر، به یادگیری عملیات مربوط به کسرها (جمع و تفریق و سپس ضرب) می‌پردازید.

بنابراین هنگام مرور فصل سوم کتاب درسی ریاضی سوم دبستان باید توجه داشته باشید که یادگیری مفاهیم تساوی کسرها و مقایسه‌ی کسرها به چه نحو در فهم مباحث کلاس چهارم  کمک می‌کند و برای عملیات کسری از آن استفاده می‌شود.

به این ترتیب مرور ریاضی سوم دبستان برای یادگیری ریاضی چهارم مفید بسیار مفید است.

۲٫ فصل هفتم ریاضی سوم (آمار و احتمال) با فصل هفتم ریاضی چهارم ارتباط عمودی دارد. در کلاس سوم دانش‌آموز با جدول داده‌ها و مفهوم احتمال آشنا می‌شود. سپس نمودار دایره‌ای را یاد می‌گیرد. مرور این قسمت باعث می‌شود که او فصل هفتم کتاب ریاضی چهارم را که مربوط به نمودار خط شکسته و تعمیق مفهوم احتمال است، بهتر یاد بگیرد.

به همین ترتیب، دانش‌آموز می‌تواند یکی‌یکی فصل‌های ریاضی سوم را با توجه به ارتباط‌های عمودی و افقی آن با کتاب‌های سوم و چهارم مرور کند.


کتابهای دبس نامه ریاضی سوم و چهارم انتشارات دبستانک را در ادامه می بینید.

این کتاب ها برای مرور و یادگیری ریاضی در طول سال تحصیلی بسیار مفید هستند.

با کلیک روی هر کتاب، می توانید توضیحات و بخشی از داخل کتاب را مشاهده کنید.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *