ارتباط گردشگری و موزه‌ها

شاید قبلا با شش کتاب گردشگری آشنا شده باشید. به هر حال در همین صفحه می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و محتوا و فرم آن شش کتاب را ببینید.



درباره‌ی گردشگری و نیز درباره‌ی موزه‌ها، به ویژه موزه‌های تهران، مطالبی داشته‌ایم و این بار می‌خواهیم ارتباط این دو مقوله را بررسی کنیم.

۱٫ هر موزه، یک جاذبه‌ی گردشگری‌ست

هر موزه‌ای، با هر موضوعی و در هر منطقه‌ای که باشد، خود یک جاذبه‌ی گردشگری بسیار دیدنی‌ست. ساعاتی را که در یک موزه می‌گذرانیم و مشاهده‌ی مجموعه‌ای هماهنگ از صدها یا چند هزار شیئی یا اثر دیدنی، اوقات مفرحی را برای بازدیدکننده ایجام می‌کند و چیزهای بسیاری را به او می‌آموزد.

۲٫ هر کتاب گردشگری نوعی موزه است

متقابلا هر یک از شش کتاب گردشگری علاوه بر کارکردهایی که دارند، به تنهایی نیز یک موزه به‌شمار می‌رود. گردآوری مجموعه‌ای هدفمند و خواندنی از مطالب گردشگری، چه در مورد موضوع گردشگری و چه در مورد انواع جاذبه‌های دیدنی گردشگری که در این کتاب‌ها مورد بررسی قرار گرفته است نظم کتاب‌ها نیز که کاملا منطبق با فصل‌بندی برنامه‌ی درسی در سه کتاب ریاضی، علوم و فارسی‌ست، یادگیری آن‌ها را برای دانش‌آموز بسیار آسان در عین حال جذاب می‌کند.

۳٫ آموزشی با موضوع مشترک

هم گردشگری و هم موزه‌ها، در هر صورت و به هر شکل، آموزش‌هایی هستند که در قالب‌هایی نرم و دوست‌داشتنی آموزه‌های خود را بیان می‌کنند.

صرف وقت در موزه‌ها و رفتن به نقاط و اماکن دیدنی و گردش در آن‌ها، برای بازدیدکننده‌ی موزه و گردشگران (در هر نقطه) جذابیتی دارد که تاثیر آموزشی آن‌ها را بیشتر می‌کند.

جنبه‌ی آموزشی موزه‌ها، تقریبا در مورد همه‌ی موزه‌ها امری‌ست که کاملا محسوس است و فهمیده می‌شود. در مورد گردشگری نیز (به هر شکل و هر مدت و در هر نقطه) دقیقا این جنبه‌ی آموزشی وجود دارد و فرهنگ مردم ایران، به خوبی این مساله را بیان کرده است. وقتی شاعر می‌گوید«بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» یا این‌که می‌گویند، «آدم‌ها را در سفر باید شناخت» موید این نظر است. حتی اصطلاحاتی چون «جهان‌دیده» که به معنای عاقل و باتجربه به کار می‌رود، نشانه‌ی اطلاع اجداد، از فواید آموزشی سفرهاست.

برای سفر و گردشگری در زندگی خود سهم و ارزش بیشتری قائل شوید.

هم‌چنین بازدید از موزه‌ها را به طور مدام در برنامه‌ی اوقات خود قرار دهید. این دو موضوع کمک می‌کند تا در تربیت و پرورش دانش‌آموزان از همراهی صدها و هزاران نفر برخوردار شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *