موزه‌های تهران و فوایدی که موزه‌ها دارند

موزه های تهران یکی از جاهایی هستند که برای بازدید کودکان و بزرگترها بسیار مناسبند. پیش از این فهرست مفصلی از موزه های تهران برای کودکان در سایت دبستانک منتشر کرده ایم.

وقتی صحبت از موزه می‌شود، اکثر مردم به یاد تاریخ می‌افتند و اگر بخواهند درباره‌ی فایده‌های موزه‌ها فکر یا صحبت کنند این بحث مطرح می‌شود که دانستن تاریخ چنین است و چنان است و ندانستن تاریخ فلان عیب را دارد یا ندارد.
البته این بحث تاریخ، موضوع خوبی برای تعامل و گفت‌وگوست و صد البته که ضرورت دانستن تاریخ به دلیل همان چیزهایی‌ست که گفته می‌شود و ندانستن تاریخ نیز همان ضررهایی را دارد که می‌گویند.
اما آیا فایده‌ی یک موزه فقط همان است و رفتن به موزه، همان را عاید ما می‌کند؟
به هر حال در این‌جا قصد داریم چند فایده‌ی دیگر موزه‌هاو گردش در موزه‌ها را به ویژه برای کودکان مورد بحث قرار دهیم.


یادگیری لذت‌بخش


بازدید از موزه‌ها یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مصداق‌های مفهوم یادگیری لذت‌بخش است. مفرح بودن چنینی بازدیدی شرط اصلی و صد در صد حتمی چنین فعالیتی است. در این مورد نیز مانند یادگیری سایر چیزها تاکید می‌کنیم که در یادگیری لذت‌بخش، آن‌چه مهم‌تر و اصلی‌ست لذت‌بخش بودن روند یادگیری‌ست. یعنی حتی اگر دانش‌آموز چیزی یاد نگیرد، اما از فرآیند یادگیری (در این‌جا: بازدید از موزه‌ها) لذت برده باشد ما فعالیت بسیار موفقی را انجام داده‌ایم. کودکان اگر واقعا از یادگیری لذت برده باشند چیزهایی را نیز که یاد نگرفته‌اند، بعدها به سرعت یاد خواهند گرفت.
در مجموع، مهم‌ترین فایده‌ی بازدید از موزه‌ها، تمرین و اجرای بسیار مفید «یادگیری لذت‌بخش» است. دانش‌آموز هر چه بیش‌تر به لذت بردن از یادگیری عادت کند، عمق درک و میزان یادگیری او بیشتر خواهد شد.


درک عمیق‌تر مفهوم دوران


دانش‌آموز در بازدید از موزه‌ها می‌تواند دوران‌های مختلف را از هم تشخیص دهد. البته این مفهوم دوران با آن‌چه به نام «دوران تاریخی» می‌شناسیم نزدیکی دارد. اما تفاوت‌های مهمی نیز دارد. دانش‌آموز در بازدید از موزه‌ها با بسیاری از تفاوت‌های دوران‌های مختلف اجتماعی آشنا می‌شود. تفاوت‌هایی در پوشش، وسایل و …
درک او از دوران‌های مختلف، او را برای ورود بهتر به زندگی اجتماعی آماده می‌کند.


درک عینی از مفهوم پیشرفت


در ادامه‌ی بحث دوران در بند قبل، دانش‌آموز هم‌چنین درمی‌یابد و با چشم در نشانه‌های مختلف می‌بیند که انسان‌ها روز به روز دارای ابزارها، رفتارها و افکار پیشرفته‌تری شده‌اند. چنین شواهدی خیلی موثر به او یادآوری می‌کنند که باید مدام پیشرفت کند. باید تلاش کند و … این‌ها را در شرایطی می‌فهمد که دارد از یک یادگیری و بازدید مفرح لذت می‌برد. بنابراین میل پیشرفت تا عمق جانش نفوذ می‌کند.


صرفه‌جویی در وسایل مصرفی


در بازدید از موزه دانش‌آموز با مجموعه‌ای از اشیا (ولو به صورت عکس) روبه‌رو می‌شود که خیلی‌هایشان به ظاهر چندان باارزش نمی‌نمایند. اما او می‌بیند که با چه دقتی از همه‌ی این وسایل دارد نگه‌داری می‌شود. وسایل ساده یا حتی تکه سنگی که از هزاران سال پیش مانده است و انبوه وسایل و چیزهایی که عمر صدها ساله دارند و اکنون دانش‌آموز به طور عینی می‌بیند که چکونه با دقت نگه داشته می‌شوند، ارزش و اهمیت حفظ اشیایی که روی آن‌ها کار و هزینه صرف شده به طور موثر در ذهنش می‌ماند. نه این که او سعی کند از این پس همه چیزش را نگه‌دارد، بلکه از این نظر که احترام به وسایل و اشیا در او به مرور و در بازدیدهای مختلف بیشتر و بیشتر خواهد شد. چنین دانش‌آموزانی قطعا در مصرف وسایل دقت بیشتری می‌کنند و مقدار کمتری از بسیاری مواد را هدر خواهند داد.


تشخیص با ارزش‌ها و کم‌ارزش‌ها از یکدیگر


در ادامه‌ی بحث قبلی هم‌چنین آ‌ن‌ها هر بار بیش‌تر از قبل در تشخیص ارزش اشیا و مقایسه‌شان با یکدیگر از این نظر توانمند می‌شوند که بسیار در زندگی آینده‌شان موثر خواهد بود.
بازدید از موزه‌ها فایده‌های دیگری نیز دارد. شما فکر کنید و یکی دو تا یا چند تا به این فایده‌ها بیفزایید.

لیست موزه های تهران

موزه های مناسب کودکان در تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *