پنج راهِ موثر برای روان‌خوانی کلاس اول

🔻۱. خواندن متن‌های کوتاه داستانی

هر چه تعداد این داستان‌ها و جذابیت‌ آن‌ها بیشتر باشد، کار دانش‌آموز در زمینه‌ی روان‌خوانی کلاس اول بهتر خواهد شد. در این زمینه می‌توان از کتاب سواد خواندن کلاس اول دبستان (نشر دبستانک) به عنوان بهترین کتاب روانخوانی اول دبستان نام برد. زیرا با دانش‌آموز با پاسخ دادن به پرسش‌های سازمان‌بندی شده (بر اساس حیطه‌های شناختی بلوم)، درک مطلب بهتری پیدا می‌کند. افزایش درک مطلب نیز به روان‌خوانی بهتر می‌انجامد.

🔻 ۲. حل جدول‌های کلمات متقاطع

چنین کاری باعث می‌شود که دانش‌آموز ضمن فکر کردن به یکی دو جمله (از شرح جدول) روی کلمه‌های خاصی (پاسخ‌های جدول) تمرکز کند. چنین توجهی، آن کلمه (و سپس کلمه‌های بعدی را) به گنجینه‌ی واژگان دانش‌آموز می‌افزاید. کتاب یادگیری متقاطع اول دبستان که هر جدول آن به یکی از درس‌های فارسی اول دبستان ارتباط دارد، مناسب‌ترین کتاب‌ جدولی در این زمینه است. زیرا هر یک از جدول‌ها از کلمه‌هایی تشکیل شده که دانش‌آموز با نشانه‌هایی که تا آن درس خوانده است می‌تواند آن‌ها را بنویسد.

🔻۳. چالش فکری با متن‌هایی که می‌خواند

هر چه درگیری ذهنی دانش‌آموز با متن بیشتر باشد و بتواند محتوای متن را به چالش بکشد و درباره‌اش فکر کند، در زمینه‌ی روان‌خوانی نیز مهارت و سرعت بیشتری خواهد یافت. کتاب فلسفیدن کلاس اول دبستان که متن‌هایش نشانه به نشانه با کتاب درسی فارسی جلو می‌رود، انتخاب مناسبی‌ست تا دانش‌آموز با کلمه‌ها و متن‌هایی سر و کار داشته باشد که در حد نشانه‌هایی است که تا همان‌جا خوانده و به تدریج جلو برود.

🔻 ۴. تمرین برای افزایش مهارت شعرخوانی

به همان ترتیب که شعر و شعرخوانی، در بافت چند هزار ساله‌ی فرهنگی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و بخشی مهم از شخصیت‌ اجتماعی ما را می‌سازد، هم‌چنین شعرهای زیبا و ساده‌ای که در حد آموخته‌های کلاس اول باشد می‌توانند نقش مهمی در تقویت روان‌خوانی برای کلاس اول داشته باشد. به همین دلیل سه کتاب «شعربستنی» که حاوی اشعار زیبا و ساده و تصاویر رنگی متناسب است، می‌توانند به عنوان کتاب روان‌خوانی کلاس اولی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

🔻۵. شاهنامه‌خوانی کلاس اولی‌ها

کتاب‌های شاهنامه‌ی دبستانک برای کلاس اولی‌ها، شامل همه‌ی توضیحات و دلایلی است که در چهار راه قبلی روی آن‌ها تاکید شد. ضمن این که خواندن شاهنامه از اول دبستان، می‌تواند شاهنامه‌خوانی را در جامعه‌ی آینده نهادینه کند.

🔷 شاهنامه مهم‌ترین کتاب ایرانیان است و باید همه بتوانند آن را روان و محکم بخوانند.


کتاب هایی که در متن بالا توضیح داده شدند را می توانید در ادامه ببینید. با کلیک روی هر کتاب می توانید توضیحات و بخشی از داخل کتاب را مشاهده کنید.

ارسال پستی کتاب های دبستانک به همه جای ایران رایگان است. حتی اگر یک کتاب تهیه کنید.

برای خرید کتاب ها روی گزینه ی خرید کلیک کنید و سپس به سبد خرید در بالای صفحه رفته و خرید خود را تکمیل کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی بیشتر به پشتیبانی واتساپی دبستانک که در پایین صفحه می بینید پیام دهید..


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *