روخوانی کلاس اول، سومین دروازه‌ی‌ شناخت جهان

🔻روخوانی کلاس اول

🔻 سومین دروازه‌ی‌ شناخت جهان

روخوانی کلاس اول، سومین و اصلی‌ترین دروازه‌ای‌ست که کودک برای شناخت جهان از آن عبور می‌کند.
پیش از آن، او عبور از دو گذرگاه دیگر را در تصرف جهان تجربه کرده بود.
نخستین بار وقتی چشم‌هایش را گشود و به دنیا نگریست. .. وقتی یاد گرفت مردمک چشمانش را در حدقه بگرداند تا فضای بیشتری را ببیند. … وقتی بالاخره توانست سر و گردنش را به اطراف بگرداند و باز هم چیزهای بیشتری ببیند.
گذرگاه دوم وقتی بود که سینه‌خیز خود را روی زمین می‌کشید تا بالاخره توانست روی پا بایستد و راه برود و کم‌کم و به تدریج به میل خود یا همراه دیگران به سیر و سیاحت جهان بپردازد.

🔻 برخوردار شدن از هزاران فرصت

به رغم مهم بودن هر دروازه‌ی قبلی، اهمیت هیچ کدام به اندازه‌ی کسب توانایی خواندن نبوده و نیست. با خواندن متن‌ها و بعد کتاب‌ها، کودک (و بعدا نیز در بزرگسالی) می‌تواند افق‌های دیدش را ده‌ها و صدها برابر و … خیلی بیشتر از آن کند.
با کمک به تقویت روخوانی فرزند کلاس اولی‌مان (و بعد در ادامه‌اش در پایه‌های بعدی) به او کمک می‌کنیم تا از هزاران فرصت مغتنم برای اطلاع از چند و چون جهان برخوردار شود.

🟦 رعایت نکات زیر می‌تواند ارزش کمک ما به او را چند برابر کند.

➖ ۱. استفاده از مجموعه کتاب‌هایی که به طور برنامه‌ریزی شده و دقیق، توانایی کودک را در روخوانی افزایش می‌دهند. بررسی و مطالعه‌ی این ده کتاب را که پیش از این با عنوان «ده کتاب برای تقویت روخوانی و روان‌خوانی کلاس اولی‌ها» معرفی کرده‌ایم، به شما توصیه می‌کنیم.
➖ ۲. تقویت روخوانی و روان‌خوانی اگرچه دروازه‌ی اصلی ورود کودک به مشاهده‌ی شگفتی‌های جهان است، اما اگر در آن مرحله بماند و با تقویت درک مطلب و افزایش سواد خواندن، ادامه نیابد، کمک چندانی به فرزندانمان نخواهد کرد.
در همان ده کتابی که اشاره شد، کتاب سواد خواندن کلاس اول و نیز دو کتاب شاهنامه کلاس اول (آغاز ایران/ آتش و نوشتن)، به طور تخصصی امکان افزایش سواد خواندن و تقویت درک مطلب را فراهم می‌کنند.
➖ ۳. از همان دروازه‌ی اول (باز کردن چشم‌ها) کودک در جست‌وجوی پاسخ پرسش‌هایی‌ست که به طور روزافزون برایش پیش می‌آید و مدام هم این پرسش‌ها بیشتر می‌شود. مادران و پدران آگاه به استقبال پرسش‌های فرزندشان می‌روند و با روش‌های مناسب سعی می‌کنند برای تقویت روحیه‌ی پرسشگری، کارهای مفیدی انجام دهند.
وقتی کودک در کلاس اول است، می‌توان با کتاب‌هایی مانند فلسفیدن کلاس اول (یکی دیگر از همان ده کتاب)، چالش فکری او را با جهان به نحوی شگفت‌آور آن‌چنان بیشتر کنند که پس از مدتی کودک، خود به سوی فتح دروازه‌های دیگر برای شناخت جهان پیش برود.

🔷 اطلاعات مربوط به کتاب‌ها و نمونه‌ی صفحات آن‌ها را می‌توانید در ادامه مطلب ملاحظه کنید.
ارسال پستی کتاب های دبستانک به همه جای ایران رایگان است.

سیدرضا تهامی


۱۰ کتاب برای تقویت روخوانی و روان خوانی کلاس اولی ها

ارسال پستی رایگان


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *