آموزش وضو به کودکان

🔻 شما از چه سنی با وضو گرفتن آشنا شدید؟


شما خودتان از چه سنی با ارکان وضو گرفتن آشنا شدید و در پی آشنایی با ارکان نماز رفتید؟
همه از سن مشخص و یک‌سانی وضو گرفتن و نماز خواندن را شروع نمی‌کنند. بیشتر نمازخوان‌ها این کار را از سنی شروع کرده‌اند که خدا واجب کرده است. یعنی ۹ سالگی برای دختران و ۱۵ سالگی برای پسران. اما این آشنایی و زمان انجام، بستگی مستقیم به خانواده‌ها و شیوه‌ی مادران و پدران دارد.

🔻 چگونه وضو بگیریم و نماز بخوانیم؟


در برخی خانواده‌ها این نگاه وجود دارد که بهتر است کودکان از خیلی زود بدانند باید چطور وضو بگیریم. در این خانواده‌ها، کودکان از وقتی هنوز راه رفتن را بلد نیستند، کودکان یاد می‌گیرند وقتی پدر یا مادر آماده‌ی عبادت می‌شود، با سینه‌خیز خود را به سجاده و مهر برسانند و در این کار به تصور خود با آن‌ها شریک شوند. آن‌ها ابتدا مدت‌ها دوست دارند با مهر و تسبیح و … بازی کنند و کم‌کم یاد می‌گیرند که حرکات مادر یا پدر را تقلید کنند. آن‌ها زودتر از بچه‌های دیگر یاد می‌گیرند که باید چگونه وضو بگیریم و نماز بخوانیم. برای این کودکان ابتدا فقط حرکات نماز جالب است اما به تدریج وضو گرفتن را نیز متوجه می‌شوند و می‌خواهند بدانند چه‌طوری وضو بگیریم؟

🔻 آموزش وضو به کودکان پیش‌دبستانی‌


در مقابل در برخی خانواده‌ها نیز این عقیده وجود دارد که اجازه دهند خود کودک پس از عقل‌رس شدن سراغ این کار بیاید و می‌گویند ماندگاری آموزش وضو و نماز در این حالت بیشتر است.
معتقدان به هر دو روش، دلایل و منطق خود را دارند. اما به هر حال در برنامه‌ی آموزش رسمی کشور این کار از نخستین مرحله‌ی آموزش کودکان شروع می‌شود و شروع آموزش وضو به کودکان پیش‌دبستانی‌ست.

🔻 آموزش تصویری وضو گرفتن


بدیهی است که آموزش تصویری وضو گرفتن برای کودکان قابل فهم‌تر است و زودتر یاد می‌گیرند و چون آموزش وضو برای کودکان دختر متفاوت با آموزش وضو برای کودکان پسر است بنابراین در تصاویر آموزش وضو به کودکان، این تفاوت باید موردنظر قرار گیرد.

🔻 آموزش وضو به کودکان با شعر


هم‌چنین شعرهای ساده نیز می‌تواند برای آموزش سریع‌تر موثر باشد. بنابراین آموزش وضو به کودکان با شعر نیز می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

🔷 نشر دبستانک درمورد آموزش وضو و نماز دو کتاب کودک زیر را منتشر کرده است.:

➖ ۱٫ آشنایی با ارکان نماز
که برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی است و با شعر و داستان و تصاویر مناسب به آموزش ارکان اصلی می‌پردازد.

➖ ۲٫ چگونه وضو بگیریم و چگونه نماز بخوانیم؟
که هم برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی است و هم برای دبستانی‌ها.
در این کتاب نیز کار آموزش با تصاویر متناسب انجام شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *