توسعه ی توانمندی معلمان

تجربه‌ی یک سرپرست از طرح توسعه‌ی توانمندی معلمان

♦️ ابتدا تغییرات، کم کم بود و ناگهان: پیشرفت در کیفیت پاسخ‌ها

هنگامی که دوره‌ی آموزش مجازی برای «توسعه‌ی توانمندی معلمان» را در سیستان و بلوچستان آغاز کردیم؛ با واکنش‌های متفاوتی از سوی معلمان روبرو شدیم.

برخی از دوستان وقتی چند جزوه‌ی اول را خواندند و پاسخ دادند، از ما پرسیدند که چند جزوه‌‌ی دیگر باید بخوانیم؟
به آن‌ها یادآور شدیم (پیش از نهایی شدن ثبت‌نام در دوره، شرایط را به صورت کتبی تایید کرده بودید) قرار است چهل جزوه‌ی کوتاه مطالعه کنید و به سوالات پایانی آن‌ها پاسخ دهید.
اکنون که بیش از یک ماه از آغاز دوره می‌گذرد، تعدادی از معلم‌های گروه من به سوال سی‌ام نیز پاسخ داده‌اند.

طبعا همه‌ی معلم‌ها نتوانستند این مسیر را ادامه دهند و عده‌ای به دلایل مختلف مانند مشغله، بیماری یا مشکلات دیگر انصراف دادند یا به دلیل همراهی نکردن و جا ماندن از مهلتی که برای پاسخ‌ها در نظر گرفته شده بود از دوره حذف شدند. البته که به این عزیزان اطمینان دادیم که اگر بخواهند مجددا در دوره شرکت کنند این امکان را برایشان مهیا خواهیم کرد. اما هدف من از نوشتن این مطلب گفتن نکته‌‌ای‌ست که در عنوان نوشته‌ به آن اشاره کردم.

تغییراتی که ابتدا به صورت جزئی بود و پیشرفتی را نشان نمی‌داد، با تداوم خود و افزایش آرام در تعداد سوال‌ها و پاسخ‌هایی که هر معلم می‌دهد، در یک مرحله‌ای (در مورد هر معلم متفاوت است) ناگهان می‌بینیم که پاسخ‌ها به طرز شگفت‌انگیزی بالا می‌رود.

معلمانی که صبوری کردند و در هر یکی دو روز جزوه‌ای جدید را مطالعه کردند و به سوال آن پاسخ دادند، یعنی آن‌ها که تاب‌آوری خوبی داشتند، همان تاب‌آوری به آن‌ها کمک کرد تا با گذر از شیب‌های تند، به مسیر ادامه دهند و دوره‌ی آموزشی خود را تکمیل کنند.

حتما اگر دوره‌ی پیشرفته‌تری در انتظار این معلمان باشد (که انشاالله خواهد بود) وجود این ویژگی در آنان موجب حرکت آن‌ها به آموزش‌های جدیدتر هم خواهد شد. همین شیوه‌ی رفتار و روحیه‌ی یادگیری است که سبب می‌شود پس از مدتی شاهد پیشرفت سریع در کیفیت کار خود باشند. یعنی صبوری کنند، ناامید و خسته نشوند و بپذیرند که حدود دو ماه مطالعه‌ی تخصصی و مداوم و چالش ذهنی با سوالات جزوه‌ها موجب تغییراتی شگفت‌انگیز در رفتار حرفه‌ای آنان خواهد شد.

به عنوان یکی از سرپرست‌های معلمان، روحیه‌‌ی آنان را تحسین می‌کنم و از همراهی و مصاحبت با ایشان لذت می‌برم.
تا همین‌جای این دوره از مداومت و پیگیری آنان بسیار آموختم و انرژی و امید زیادی دریافت کردم.

پریا فرهادی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *