توسعه توانمندی معلمان

آموزش‌های زیست‌محیطی

یکی از اصلی‌ترین پایه‌های آموزش نوین در جهان، ایجاد علاقه به محیط زیست و آموزش ضرورت و نحوه‌ی نگه‌داری از آن است.

مردمی که ندانند حفظ محیط زیست چه اهمیتی دارد و به نگه‌داری از آن علاقه‌ نداشته باشند، روزهای بدی را برای خود رقم خواهند زد.

ممکن است این سوال مهم مطرح شود که اگر کودکانی در شرایط بسیاری بدی زندگی کنند یا ادای زندگی را درآورند، چگونه می‌توان آن‌ها را به محیط زیست خود علاقه‌مند کرد و چگونه می‌توان به آنان حفظ محیط‌ زیست را آموخت؟

با ابراز تاسف از این که در سرزمین پهناورمان چنین نقاطی وجود دارند و مردم بسیاری بدون دفاع در برابر طبیعت سخت یا جنگ و خرابی‌هایش قرار گرفته و زندگی کرده‌اند و می‌کنند. این سوال مهم پاسخ مهمی هم دارد. در درجه‌ی اول اتفاقا این سختی طبیعت و همین دشواری‌های گوناگون طبیعی است که لزوم و ضرورت آموزش حفظ محیط زیست را پیش از پیش مطرح می‌کند.

در مناطقی که آب کم است، صرفه‌جویی آن و هدر ندادنش اهمیت بیشتری می‌یابد. در جایی که با هجوم توفان‌های کویری یا زیرگروه‌ها مواجهیم، مراقبت از رستنی‌های کویری و جلوگیری از تخریب طبیعت ضرورت بیشتری می‌یابد.

یک دلیل دیگر: اصلا توجه به حفظ محیط زیست، در یکی دو قرن اخیر و به ویژه در دهه‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است. ملاحظات غیرمسئولانه در طبیعت و تخریب وحشتناک آن که حتی به سوراخ شدن لایه‌ی اوزون انجامید (که در صورت گسترش به فاجعه‌ای غیرقابل کنترل تبدیل می‌شود) باعث ضررها و زیان‌هایی شد که لزوم تجدید نظر درباره‌ی بسیاری از فعالیت‌ها و توجه جدی به حفظ محیط زیست را پدید آورد.

حفظ محیط زیست و علاقه به سیاره‌ی آبی‌مان، همانند هر مفهوم ضروری دیگری باید به فرهنگ جامعه تبدیل شود و مانند همیشه، این فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی (دبستان و پیش از دبستان) آغاز شود.

توجه به محیط زیست و آموزش نگه‌داری از آن، جای ثابتی و بسیار مهمی در همه‌ی کتاب‌های نشر دبستانک دارد.

در همه‌ی کتاب‌ها کوشیده‌ایم و خواهیم کوشید که علاقه‌ی کودکان را در طبیعت به سبزه و درخت و گیاهان، به همه‌ی جانوران، به آب و زمین و خاک و خورشید بیشتر کنیم.

به جز این‌ها، تعدادی از کتاب‌های ما (سیزده کتاب) مستقیما و فقط به آموزش حفظ محیط زیست اختصاص یافته‌اند و برای آینده نیز کتاب‌های بسیار مهمی در این حیط در برنامه داریم.

به دلیل اهمیت موضوع محیط زیست، ده کتاب از آن‌ها را در بسته‌ی توسعه‌ی توانمندی‌ها گذاشته‌ایم. زیرا هر کدام از این ده کتاب به موضوع جداگانه ای درباره‌ی محیط زیست پرداخته‌اند.

کتاب «همیشه یادم می‌مونه» شامل یادآوری و تاکید بر ده آموزه‌ی مهم یونیسف در باب نگه‌داری  از «زمین» است. سایر این کتاب‌ها به صورت شعرداستان هستند.

ممکن است همه‌ی کودکان از همه‌ی آن‌ها به یک اندازه خوششان نیابد.

عیبی ندارد. چون هر کدام از آن‌ها به موضوعی تعلق دارد. ممکن است برای هر کودکی، این یا آن موضوع، غریب و ناآشنا باشد. شما می‌توانید با تشریح موضوع، هدف اصلی کتاب را برآورده کنید.

ممکن است همه‌ی کودکان نتوانند این شعرداستان‌ها را به راحتی بخوانند.

این کار به عهده‌ی شماست که در این قسمت از کتاب‌ها خودتان خواندن آن‌ها را به عهده بگیرید و سعی کنید با ریتم دادن و آهنگ و کف دست و … بچه‌ها را به موضوع علاقه‌مند کنید. این موضوع باید در ذهن همه‌ی ما جا بیفتد که چاره‌ای به جز حفظ محیط زیست نداریم.

شما بنویسید:

کدام یکی از شعرداستان‌های زیست‌محیطی که در بسته‌ی کتاب دریافت کرده‌اید، بیش‌تر نظر شما را جلب کرده است؟ چرا؟

1 پاسخ
  1. فضل الرحمن گفته:

    *شعر زیر ازکتاب “همیشه یادم میمونه” بیشتر نظرم را جلب ڪرده است؛*

    همیشه یادم میمونه ڪه دوست دارم راههای ڪوتاه را پیاده بروم.
    اگر راههای کوتاه را پیاده برویم خیلے در مصرف بنزین صرفه جویی میشود وهوا تمیز میماند
    *همیشه یادم میمونه ڪه هرچه گیاهان بیشتر باشند هوا تمیزتر میماند، من میتوانم دانــہ بڪارم و ڪمڪــ کنم تا آنها رشد ڪننـــــد.*
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    هرچه ما بنزین کمتر مصرف کنیم هوای ما سالم تر وپاڪیزه تر میماند، و درنتیجه ما انسانها سالم تر میمانیم ومحیط زیستی سالم وتمیزخواهیم داشت%

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *