توسعه توانمندی معلمان

جزوه ی چهارم: چند کتاب از چهل کتاب؟

این بسته کتاب که در اختیار شما قرار گرفته است، نقطه‌ی آغازی است که ما و شما بتوانیم در یک رابطه‌ی دوسویه، آن‌چه را درباره‌ی یادگیری و آموزش می‌دانیم با هم به اشتراک بگذاریم.

پیش از آن که کارمان را شروع کنیم لازم است چند نکته را با هم مرور کنیم.

چند کتاب از چهل کتاب؟

شما یا مربی پیش از دبستان هستید، یا آموزگار یکی از پایه‌های دبستان یا کلاس‌های چندپایه‌ای را اداره می‌کنید.

مجموعه‌ی کتاب‌هایی که در این بسته می‌بینید

هر کدام به یکی از سال‌های دبستان

یا به دوره‌ی پیش‌دبستانی تعلق دارد.

اگر شما در کلاس چند پایه تدریس می‌کنید که قضیه حل است و همه‌ی این‌ کتاب‌ها مستقیما به کار شما ارتباط دارد. شاید تصور کنید به جز کتاب‌های دوره‌ی پیش از دبستان که توضیح خواهیم داد این طور نیست و آن‌ کتاب‌ها نیز به کار شما مربوط می‌شود.

اما اگر مثلا آموزگار پایه‌ی سوم هستید چه‌طور؟

شاید اگر روی جلد کتاب‌ها را نگاه کنید این‌طور نتیجه بگیرید که فقط سه کتاب از این چهل کتاب به کار شما مربوط است. اما این طور نیست.

باز هم هر چهل کتاب به کار شما مربوط است.

همین نکته در مورد مربیان پیش‌دبستانی صدق می‌کند اما برای آن‌ها نیز کار روی هر چهل کتاب لازم است.

چرا هر چهل کتاب؟

همان آموزگار عزیز کلاس سوم را در نظر بگیریم. برای او سه کتاب که مستقیما به کلاس سوم مربوط هستند در این مجموعه قرار دارند. یکی مربوط به شیوه‌ی «یادگیری متقاطع» و دو تای دیگر مربوط به روش‌های مختلف آموزش ریاضی. اما به سه دلیل همه‌ی کتاب‌های دیگر نیز به کار او مربوط می‌شوند.

۱٫ در این مجموعه به جز دو روشی که در این سه کتاب است، روش‌های دیگری نیز برای آموزش لذت‌بخش درس‌ها و عادت دادن دانش‌آموزان به یادگیری می‌تواند بررسی شود.

آموزگار محترم کلاس سوم ما با دیدن و بررسی کتاب‌های دیگر که مربوط به پایه‌های دیگرند، می‌تواند مشابه آن‌ها را در کلاس خود به کار بندد.

(اگر در مورد برخی روش‌ها، کتاب همه‌ی پایه‌‌ها را نگذاشته‌ایم برای کاهش هزینه‌ی هر بسته و در نتیجه افزایش تعداد معلمان بوده است.)

۲٫ تعدادی از کتاب‌ها، مثلا شعرداستان‌های زیست‌محیطی که مهارت‌های تعامل با جهان را آموزش می‌دهند، به مجموعه‌ی دوره‌ی دبستانی (یا پیش‌دبستانی) تعلق دارند. از ‌جمله به پایه سومی‌‌هایی که در کلاس آموزگاران پایه‌ی سوم هستند.

۳٫ اما دلیل سوم، از هر دو دلیل دیگر مهم‌تر است و می‌توان به عنوان دلیل اصلی به آن نگاه کرد و این‌که بخش مهمی از آموزه‌های نوین آموزشی ما در آن نهفته است.

به طور خلاصه:

من وقتی به عنوان آموزگار کلاس سوم، کار خود را در تعامل با دانش‌آموزان دارم پیش می‌برم، باید بر دو مجموعه‌ی اطلاعات و دانش مسلط باشم.

– اطلاعات و روش‌هایی که دانش‌آموزان من در سال‌های گذشته دیده و خوانده‌اند.

– اطلاعاتی که دانش‌آموزان من در سال‌های آینده خواهند خواند.

این مطلب بسیار مهم است و بعدا در جزوه‌ی «آینده در حال» توضیح بیشتری درباره‌ی آن خواهیم داد.

فعلا به این نکته اشاره می‌کنیم که:

وقتی من مشغول آموزش مباحث درسی به دانش‌آموزان هستم، دو شاخص که نشان از میزان توانایی من است و در میزان یادگیری دانش‌آموزانم بسیار تاثیر دارد:

این که بدانم آن‌ها درباره‌ی این مبحث قبلا چه خوانده‌اند؛

و این‌که بدانم همین مبحث را در سال‌های بعد چگونه با عمق بیشتری خواهند خواند؛

و به علاوه با آشنایی‌ام با مفهوم «آینده در حال» بازده درک و یادگیری دانش‌آموزانم را در سال جاری یا آینده افزایش خواهم داد.

* مثالی که زده شد برای آموزگاران پایه‌ی سوم بود. اما همین موارد برای آموزگاران سایر پایه‌ها و نیز مربیان پیش‌دبستانی نیز صادق است.

شما بگویید:

وضعیت کاری و کلاس شما کدام‌یک از حالاتی است که در جزوه آمد؟

چند کتاب مستقیما به کار خودتان مربوط می‌شود؟

آیا این‌که همه‌ی کتاب‌ها مستقیم و غیرمستقیم به کار شما مربوط است مورد پذیرش شما است؟

لطفا پاسخ خود را از طریق واتساپ برای سرپرستتان ارسال فرمایید.

4 پاسخ
  1. ناشناس گفته:

    سلام امورفرهنگی همه این کتابها مفید هستند مورداستفاده هستند خلاقیت کامل برای آینده ای سالم وپرازدانش واگاهی
    سکینه نارویی

    پاسخ
  2. صابره شه بخش گفته:

    من معلم پیش دبستانی هستم
    اینطور که در جزوه آمده هر چهل کتاب برای کار من لازم میشه بعضی ها مستقیم و بعضی ها غیر مستقیم بکار من میاد

    پاسخ
  3. صابره شه بخش گفته:

    من معلم پیش دبستانی هستم اینطور که در جزوه اومده هر چهل کتاب بکار من میاد بعضی ها مستقیم و بعضی ها غیر مستقیم

    پاسخ
  4. سهیلا گفته:

    باسلام خدمت شما و عرض ادب و احترام دارم
    کتاب ها چون در همه زمینه ها می تونه در توانمندی و آمادگی کلاسی بسیار موثر باشه لزوما مطالعه هنه کتاب ها ضروری است. قطعا هر چه دانش و درک یک معلم نسبت به هر چیزی بالاتر باشه دانش آموزان پر بارتر و نتیحه ی بهتری خواهیم داشت. با سپاس از شما عزیزان

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.