توسعه توانمندی معلمان

جزوه ی اول: دوره‌ی توسعه‌ی توانمندی معلمان

با ابراز شادی بسیار از همراهی شما در این دوره‌ی آموزشی، امیدواریم تا پایان این دوره همراهمان بمانید و از کیفیت اطلاعات و برنامه‌ها و کتاب‌ها و جزوه‌ها، رضایت کامل داشته باشید و این دوره‌ی آموزشی بتواند شما را در انجام وظیفه‌ی مهم و ارزشمندی یاری کند که بر عهده دارید.

مجموعه‌ای از چهل کتاب مربوط به دوران دبستان و پیش از دبستان

همراه با چهل جزوه‌ی کاربردی که در چهار گروه طبقه‌بندی شده‌اند

و چهار کارگاه آنلاین آموزشی،

محتوای این دوره‌ی آموزشی را تشکیل می‌دهد.

این مجموعه حاصل ۴۴ سال تجربه‌ی مستقیم آموزشی و انتشاراتی در ترکیب با دستاوردهای آموزشی نوین است.

مجموعه‌ای که شالوده و نقشه‌ی راه نشر دبستانک است.

نیاز به آموزش مداوم

در هر شغل و حرفه‌ای که باشیم، وظیفه داریم به‌طور مداوم در جست‌وجوی راه‌هایی برای ارتقای کیفی مداوم کارمان باشیم و بی‌وقفه به جلو برویم. این وظیفه در برخی مشاغل، از جمله پزشکان و معلمان، نمود بیشتری دارد و دقیقا در این نوع مشاغل، به روز شدن و کسب مداوم اطلاعات تازه‌تر اهمیتی بسیار بیشتر و بنیادین دارد.

فایده چنین روزآمدبودنی در درجه‌ی اول به خود معلمان می‌رسد.

همان‌طور که نبودن تعادل در توزیع امکانات و دانسته‌های آموزشی زیانی فراوان به دانش‌آموزان وارد می‌کند، معلمان نیز رنج فراوان از این تبعیض خواهند کشید.

از عدم تعادل، همه‌ی نقاط سرزمینمان (در مجموع) زیان خواهند کرد.

در نقاطی که بهره‌ی بسیار از امکانات و آموزش‌ها برده‌اند، کودکان امروز آن مناطق نخواهند توانست از همه‌ی آن‌چه آموخته‌اند بهره ببرند.

علل و زمینه‌ی برگزاری دوره

اصلی‌ترین انگیزه‌ی نشر دبستانک در طراحی و برگزاری چنین دوره‌هایی، همین نیاز سرزمینمان به ارتقای کیفی مداوم در کار معلمان است که می‌تواند بازده کار آنان را افزایش دهد.

دلیل دیگر، مشکل عمده‌ای است که معلمان در مناطق دو زبانه دارند. آموزش به کودکانی که در پایه‌های بالاتر دبستانی، ضعف عمده‌ای در نوشتن و خواندن زبان فارسی حتی در ساده‌ترین کلمات دارند بسیار دشوار است.

امید است که مجموعه‌ی حاضر بتواند از این مشکل بکاهد.

در جریان مشکلات مالی در زندگی معلمان نیز هستیم و می‌دانیم پرداخت هزینه‌های آموزشی و دیدن و تجربه‌ی زمینه‌های نو، چه دشواری‌هایی دارد.

امیدواریم این دوره‌ی آموزشی بتواند سهمی (ولو ناچیز) در انتقال روش‌ها و نگاه‌های جدید باشد و از آن استفاده کنید.

مراحل این دوره

دوره‌ی آموزشی «توسعه‌ی توانمندی معلمان» از شش قسمت مجزا تشکیل شده که متوالیا دنبال هم می‌آیند و تاکنون دو قسمت اول آن طی شده است.

۱٫ انتخاب و نهایی کردن فهرست شرکت‌کنندگان

پس از آن که اسامی معلمان انتخاب شده توسط فعالان فرهنگی منطقه به دستمان رسید، با همه‌ی آن‌ها تک تک تماس گرفته شد.

در این تماس، هدف ما آن بود که معلمانی در فهرست نهایی قرار گیرند که انگیزه و علاقه برای شرکت در این دوره را دارند و مطمئن هستند تا آخر دوره، همراهمان خواهند ماند.

۲٫ گروه‌بندی معلمان

پس از آن معلمان به گروه‌های ۵۰ نفره تقسیم شدند و هر گروه دارای یک سرپرست شد که تامین نیاز ارتباطی معلمان باشد و ارتباط و تعامل میان خودشان از طریق شبکه‌ی مجازی به عهده‌ی اوست.

۳٫ آماده‌سازی و ارسال بسته‌ها

پس از نهایی شدن لیست، بسته‌های کتاب و جزوه‌ها نام‌گذاری و کدگذاری و (برای همه‌ی معلمان) از طریق پست ارسال شد.

سپس در تماس با همه‌ی معلمان (تلگرامی/ تلفنی) از رسیدن بسته‌ها مطمئن شدیم.

تا شروع رسمی دوره‌ی آموزشی از معلمان خواستیم که تورقی سریع در همه‌ی کتاب‌ها و جزوه‌ها داشته باشند.

اینک و چند روز پس از دریافت آخرین بسته توسط معلمان دوره‌ی آموزشی را که شامل چهار کارگاه آموزشی آنلاین است شروع می‌کنیم.

۴٫ مراحل ۳ تا ۶

چهار قسمت بعدی طرح، چهار کارگاه آموزشی متوالی هستند که هر کدام طبق برنامه‌ی تدوین شده، برگزار خواهند شد و از طریق سرپرست گروه خود در جریان آن قرار می‌گیرید.

شروع هر کارگاه پس از پایان کارگاه قبلی و تحقق اهداف آن خواهد بود.

بحث‌های آموزشی حول کتاب‌ها و مطالب جزوه‌ها در گروه‌های پنجاه نفره‌ی تلگرامی یا واتس‌آپی به ادمینی سرپرستان و حضور مدیران نشر انجام خواهد شد.

در برنامه‌ی هر کارگاه یک حلقه پیش‌بینی شده که یا اطمینان یابیم همه‌ی معلمان به نتایج برنامه‌ریزی شده رسیده‌اند.

امیدواریم تا انتهای دوره همه‌ی شما را همراه خود داشته باشیم و کار را با موفقیت به انجام برسانیم.

شما بگویید:

با توجه به مطالب این جزوه، چه انتظاری از طرح «توسعه‌ی توانمندی معلمان» دارید؟ پیش‌بینی می‌کنید که این طرح چه تاثیری در کار شما داشته باشد؟

لطفا پاسخ سوال بالا را برای سرپرست خود در واتساپ ارسال کنید.

17 پاسخ
    • نارویی گفته:

      با عرض سلام وخداقوت بله صددرصدتاثیرخواهدداشت هرچه مطالعه وکلاسهایی که برای معلمان برگزارمیشودبیشترباشدمسلماهم انگیزه وهم تجربه وهم روش های جدیدفراخواهیم گرفت برای ارائه بهتربه دانش آموزان عزیز.روشهای جدیدباعث علاقه بیشتردانش آموزان به درس و شادابی در کلاس میشود.سپاسگزارم از شما

      پاسخ
  1. سمیه براهویی گفته:

    با سلام بعداز مطالعه جزوه به این نتیجه رسیدم که با یاری خداوند و کمک شما عزیزان این طرح تاثیر بسزایی همراه خواهد داشت ان شاء الله و می‌توانیم بهترین استفاده رو ببریم و تجربه کسب کنیم

    پاسخ
  2. سمانه خمر گفته:

    با سلام،بنظرمن خیلی خوبه چون واقعا ما معلمان که دانش آموزان دوزبانه داریم با مشکلات زیادی مواجه هستیم یکی ازین مشکلات این است که دانش آموز به همان زبان و لهجه خودش می نویسد مثلا یکی از شاگردان من وقتی املا گرفتم کلمه فیض را پز نوشته بود و فضل را پضل، مشکل دیگه ای که داریم کمبود امکانات آموزشی است که امیدوارم با همراهی شما مشکلاتمون برطرف بشه، متشکرم.

    پاسخ
  3. عاطفه گفته:

    این طرح باعث انتقال تجربیات معلمان به همدیگرمی شودواینکه تجربه ی معلم رابالامی بردچون ازراهکارهاوروش های همکاران استفاده کرده واین راهکارهاراباتجربیاتوراهکارهای خودش تلفیق کرده وازآن روشی موثرومفیدرابه دست می اوردکه باعث می شودآموزش وتدریس بهتروموثرتری داشته باشدوکلاس های حضوری اثرمستقیم درانتقال دانسته ها وتجربیات داشته ومعلم باانهارودررومی شودومثالهای عینی کاربردبیشتری درآموزش خواهدداشت.

    پاسخ
  4. الهی بخش سپاهی گفته:

    سلام و خداقوت و تشکر از شما
    انتظار دارم در پایان این طرح مهارت ها عملی و کاربردی رو یاد بگیرم که در مدرسه اجرا بکنم امید است بعد از این طرح توانایی های آموزشی و مهارت های معلمی ام پیشرفت کنه

    پاسخ
  5. طارق بلوچ گفته:

    امیدارم این طرح برای منطقه ما که دو زبانه است و از نظر امکانات آموزشی محروم و عدالت آموزشی محروم هستیم مثمر ثمر باشد و آنچه وظیفه ماست و حقی که بر گردن مربیان خود داریم با به روز شدن و فرا گیری حرفه ای روش های نوین و مراحل کار در حوزه شغلی خودمان این مسولیت را آنطور که حق و شایسته است به سرانجام برسانیم و خروجی مطلوب از کلاس و آموزش هایمان داشته باشیم، و از اجرای این طرح و لطف و فکرمندی بانیان این سپاس فروان داریم.

    پاسخ
    • ناشناس گفته:

      سلام باتوجه به مطالب امید است کامی در پیشرفت هرچه بهتر وکاملتر معلمان وبخصوص دانش آموزان برداشته شود.
      طرح بسیار خوب وتوانمند هست.

      پاسخ
  6. ناشناس گفته:

    باسلام وتشکر
    به نظرم تأثیرخوب وعالی خواهدداشت وامیدوارم همکاری خیلی خوبی داشته باشیم

    پاسخ
  7. محمداکرم راستین گفته:

    باسلام
    خیلی خوب بودامیدوارم باهمکاری همدیگه بتوانیم درامراموزش قدم بزرگی بگذاریم

    پاسخ
  8. عبدالصمد ناروئی گفته:

    باسلام
    با توجه به مطالبی که در جزوه نوشته شده انتظارم از آموزش های این دوره این هست که در پایان دوره بر تجربه معلمانی همچون خودم که در مناطق محروم و دو زبانه در حال تحصیل هستیم افزوده بشه و امیدوار هستم که با فعال بودن در انجام تکالیف دوره و راهنمایی شما اساتید بزرگوار بتونم بیشترین استفاده را از این دوره ببرم

    پاسخ
  9. عبدالصمد ناروئی گفته:

    با سلام
    با توجه به مطالبی که در بالا نوشته شده انتظارم در پایان دوره این هست که با راهنمایی شما اساتید بزرگوار و تلاش خودم بتونم بیشترین استفاده را از دوره ببرم

    پاسخ
  10. ناشناس گفته:

    این طرح به امیدخدا باعث میشودمعلمان سرزمین ماانگیزه کافی برای تعلیم وتعلم فرزندان ایران زمین رابدست آورندوبابکارگیری ایده های جالب هرچه بیشتردررشداستعدادهای دانش آموزان تلاش کنند.

    پاسخ
  11. محمد عارف بلوچزهی گفته:

    امیدوارم که بتوانیم اطلاعات، روش ها و مهارت های جدیدی یاد بگیریم وبرای منطقه و کشور دانش آموزانی مسئولیت تربیت کنیم.

    پاسخ
  12. سکینه نارویی گفته:

    دیدگاه من با طرح هستم وکاربزرگی برای این جامعه مفید واقع میشود دری به روش تدریس جدیدبازمیشود تا آخر برای این کارامادگی کامل دارن متشکر

    پاسخ
  13. ایوب دهقان گفته:

    با سلام و خسته نباشید به همه دوستان طرح های این چنینی باعث میشود معلمان سرزمین ما و همچنین مناطق محروم انگیزه کافی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان زبده و‌ کارآمد را بدست اورند و با بکارگیری ایده های جالب و روش های نوین تدریس و هر چه بیشتر در رشد استعدادهای دانش آموزان تلاش کنند.
    ان شالله که بتوانیم ما معلمان با در اختیار گذاشتن تجربیات همدیگر بهترین نتایج را رغم بزنیم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.