ویلی وونکا و کارخانه شکلات سازی

بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – ویلی وونکا و کارخانه شکلات سازی

willy wonka and the chocolate factory
🎗 نویسنده: Roald Dahl

کارگردان: Mel Stuart

آمریکا (۱۹۷۱) Wolper Pictures, The Quaker Oats Company

گروه سنی: به دلیل سطح محتوا و ماهیت فانتزی فیلم، برای کودکان زیر هشت سال مناسب نیست. منبع: شورای کودک و رسانه‌ی استرالیا

ژانر: خانوادگی، فانتزی، موزیکال

✅ «چارلی» پسر مهربان، دلسوز و سخت‌کوشی است که در ساعت‌های بعد از مدرسه به عنوان روزنامه‌فروش کار می‌کند تا از خانواده‌ی فقیرش حمایت کند. او هر روز از جلوی در کارخانه شکلات سازی وونکا عبور می‌کند. این کارخانه برای محافظت از دستور تهیه‌ی شکلات‌هایش، سال‌هاست به کسی اجازه‌ی ورود و خروج از کارخانه را نداده است. روزی وونکا اعلام می کند، پنج بلیط طلایی را در بسته‌های شکلات خود پنهان کرده است. پنج کودکی که بلیط را پیدا کنند، به گردش و بازدید از داخل کارخانه دعوت می‌شوند.

✍️ امروزه بسیاری از کودکان در تنش و اضطراب زندگی می‌کنند. فشار و استرس برای انجام تکلیف، امتحان و آزمون‌های مکرر، توقعات والدین از فرزندشان، مقایسه و رقابت با هم‌سالان و احساس عدم پذیرش از سوی والدین و معلمان، از مواردی هستند که باعث ایجاد رفتارهای نسنجیده و غیر صبورانه در کودکان می‌شود. بنابراین در گام اول باید آن الگوهای رفتاری خودمان را شناسایی کنیم که باعث ایجاد تنش و شتاب‌زدگی در رفتار کودکان می‌شوند.

در این فیلم مشاهده می‌کنیم، عدم تحمل و خویشتن‌داری هر کدام از بچه‌ها باعث ایجاد دردسر می‌شود. بنابراین فرصتی‌ست تا درباره‌ی رفتارهای صبورانه یا غیر صبورانه‌ی هر کدام از شخصیت‌های فیلم و پیامد رفتار آن‌ها با فرزندمان گفتگو کنیم. از طریــق ایفای نقش‌هــای متفــاوت هم می تــوان صبــر را بــه کــودکان آمــوزش داد. والدیـن می تواننـد از طریـق نمایـش دادن رفتارهـای صبورانـه و غیرصبورانـه بـه کـودکان و بحـث در مـورد تفـاوت ایـن دو نـوع رفتـار، بـه آنهـا رفتارهای صبورانـه را آمـوزش دهنـد.

این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته‌ی رولد دال (۱۹۶۴) ساخته شده است.

شادی امامی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *