پرسش و پاسخ: مشکل وارونه نویسی

«سلام. دخترای من مشکل وارونه نویسی دارند. مثل عدد ۲٫ من نمی دونم چکار کنم که تو ذهنشون بره. مشاور میگفت به خاطر عدم توجه و حافظه دیداری و نوشتاری شون هست. به نظر شما چکار کنم؟»

✍️ اگر دخترهای شما (یعنی بیشتر از یک فرزند) شما چنین مشکلی دارند و شما حتما بارها امتحان کرده و درست نشده است، فقط دو حالت به نظر من می‌رسد که یا این پدیده، حاصل یک رقابت و همکاری توامان و شیطنت‌آمیز و بازی‌طور است، یا به مساله‌ای ژنتیکی مربوط است. شخصا احتمال دومی را (که لازم باشد به پزشک متخصص مراجعه فرمایید) بسیار ناچیز می‌دانم.

برای آزمایش آن، کلمات دشوار و طولانی را انتخاب کنید که وارونه‌نویسی عمدی‌اش مشکل باشد و بگویید از روی آن بنویسند. اگر نسبتا راحت توانستند این کار را کنند، قضیه به لجبازی و این چیزها مربوط نمی‌شود و حالت دوم است.
اما اگر در نوشتن به دشواری خوردند و سعی آن‌ها در وارونه‌نویسی عمدی محسوس بود، حالت اول است.
این راهی است که به نظر من رسید و احتمال می‌دهم مؤثر باشد. اما خب، قطعی نیست.

اما در مورد یک دانش‌آموز منفرد که وارونه می‌نویسد (بازهم پس از آن که مطمئن شدید عمدی نیست) روی یک برگ کاغذ با قلمی بسیار نازک و کمرنگ، کلمات و اعدادی را در چند خط بنویسید و چند برگ از آن کپی بگیرید.
(سعی کنید که در کلمات و اعداد شما، تقریبا همه‌ی حروف و رقم‌ها به کار رفته باشد.)
کنار دست او بنشینید و از او بخواهید که روی کلمات را با قلم ضخیم‌تر یا رنگی بنویسد و به نوشتن او نگاه کنید و هربار که می خواهد وارونه بنویسد، به او تذکر دهید.

هر روز فقط یک برگ را تمرین کنید تا همان کلمات و اعداد را مجددا پررنگ کند. پس از چند روز اگر توانست آن کلمات و اعداد را درست بنویسد، روز بعد از آن، روی برگه‌ی دیگری کلمات و اعدادی دیگر را در یکی دو خط بنویسید و بخواهید آن‌ها را نیز به همان ترتیب پررنگ کند. در روزهای بعد هر بار چند کلمه‌ی جدید دیگر را.

شرط موفقیت در درمان یک اختلال آموزشی، مداومت در تمرین است.

سجاد هاشمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *