ابتدایی

کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی/ پایش عملکرد سوم و ششمی‌ها

طبق تحقیقات انجام شده ۳۶ درصد ایرانی‌ها پس از پایان دوره ابتدایی در خواندن یک متن به‌طور کامل توانمند نیستند.

امروز مهارت خواندن و رفع فقر آموزش و یادگیری یک دغدغه جهانی است و حتی یونسکو را برآن داشته تا در قالب پروژه مشترکی با بانک جهانی و حضور ۱۰۰ کشور،‌ شاخص‌های فقر آموزش را بسنجد و اقداماتی در این باره انجام دهد.

معتقدیم دوره ابتدایی دوره اساسی برای یادگیری مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن است. نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز حکایت از  آن دارد که ممکن است در این زمینه ضعف‌هایی داشته باشیم.

تراکم کلاس درس و کیفیت معلمان مدارس ابتدایی نیز در میزان یادگیری دخیل است.

در بسته تحولی تهیه شده به عنوان برنامه کار آموزش ابتدایی، ارتقای مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن مورد توجه قرار گرفته و اصلی‌ترین کاری است که پیگیری خواهیم کرد.

به طور کلی نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی کاهش داشته است؛ به ویژه در مناطقی که پیش دبستانی را گسترش داده‌ایم.

یکی از مسئولیت‌های اساسی ما ارتقای این سه مهارت است و پایش عملکردی اردیبهشت ۹۹ در حوزه خواندن، نوشتن، حساب کردن و علوم است و در پایان دوره اول و دوم ابتدایی یعنی کلاس‌های سوم و ششم انجام خواهد شد.

منبع: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش / ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *