پسماند

آموزش در حوزه کاهش پسماند باید از مدارس آغاز شود

آموزش در زمینه پسماند بهتر است از دوران ابتدایی، دبستان، پیش‌دبستانی و مهد کودک شروع شود چراکه آموزش در کودکان زودتر نهادینه و از طریق آن‌ها به خانواده‌ها منتقل می‌شود و در نهایت نتیجه بخش‌تر است.

آموزش، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی باید در حوزه پسماند از ابتدا یعنی مرحله تولید پسماند شروع شود.

لازم است در جهت کاهش تولید پسماند هم با هدف کاستن از حجم و وزن آن و هم افزایش آگاهی و شناخت از کالاها و چگونگی مصرف آن‌ها  تلاش کنیم.

کالاهایی را باید برای مصرف انتخاب کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار هستند تا دیرتر وارد چرخه پسماند شوند.

همچنین لازم است متناسب با میزان نیاز روزانه خود و خانواده‌ کالا و مواد غذایی را خریداری و مصرف کنیم چراکه اگر بیش از نیاز کالا تهیه شود بعد از مدتی که تاریخ مصرف آن کالا منقضی یا مواد غذایی فاسد و به پسماند تبدیل می‌شود.

قسمت عمده‌ای از زباله‌های شهری که به لحاظ آلایندگی بیشتر مورد توجه هستند، شیرآبه‌های تولید شده از زباله‌های تر است که عوامل خطرناک موجود در آن مانند میکروب و پارامترهای شیمیایی را بیشتر منتقل می‌کنند بنابراین برای کاهش عوامل خطرناک پسماند در مرحله تولید باید سعی شود تا رطوبت آن را کم کنیم.

خشک کردن پوست صیفی‌جاتی مانند هندوانه می‌تواند باعث شود هم شیرآبه تولید نشود و هم از حجم پسماند کاسته شود.

اگر طوری پسماندها را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کنیم که فضای کمتری را به خود اختصاص دهند، هم در مخازن زباله و هم در خودروهای حامل آن‌ فضای کمتری را اشغال خواهند کرد. در نتیجه با هر حمل و نقل میزان بیشتری پسماند  منتقل می‌شود.

منبع: فاطمه اکبرپور، رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران/ ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *