انتگرال

حذف دروس درسی باید توجیه علمی داشته باشد

حذف محتوای برخی دروس مانند انتگرال باید توجیه علمی مناسب داشته باشد، مولفان باید نظرات مختلف را کنار هم بگذارند و از نظرات افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنند.

هر کتاب، یک کمیته تالیف دارد که حذف و اضافه کردن مطالب و نوع خاص محتوای آن کتاب باید با هماهنگی آن کمیته انجام شود.

حذف دروس یا کتب درسی باید توسط افراد سرشناس و خبره در آن حیطه باشد که معمولا عضو هیات علمی دانشگاه‌ها یا افراد باتجربه در یک زمینه درسی هستند.

بی شک افرادی که حذف کننده کتب درسی هستند، برای این کار خود توجیه دارند که مشخص می کند واقعا مطالب حذفی سلیقه‌ای بوده یا بر اساس قانون آموزشی صورت گرفته است.

اگر حذف محتوای کتب درسی به دلیل توجه به بعد تربیتی در مدارس باشد، باید به این نکته توجه شود که مسائل تربیتی شامل چه ابعادی است.

یعنی زمان آموزش مطالب درسی حذف شده صرف آموزش چه محتوایی برای دانش‌آموزان می‌شود.

در همه دنیا پذیرفته شده است که آموزش برخی از مطالب به دانشگاه‌ها موکول شود و افراد در دوران مدرسه تنها یک شهروند علمی باقی بماند؛ یعنی هدف آموزش و پرورش این باشد که اطلاعات لازم علمی برای شهروند بودن را در اختیار بگذارند.

افراد پس از دبیرستان مباحث را در رشته‌های خاص ادامه می‌دهند، وارد دانشگاه می شوند اما بسیاری از مطالب پایه‌ای هستند و این موضوع در هر رشته متفاوت است. کمیته‌های مربوطه باید با مطالعه در خصوص حذف مطالب و انتقال آنها به آموزش دانشگاه تصمیم گیری کنند اما این موضوع در جامعه ایران با توجه به وجود سد کنکور با مشکل انجام می شود.

بسیاری از مطالب کتب درسی به دانشگاه‌ها قابل ارجاع نیست، چراکه برخی از مباحث الفبای دروس است و دانش‌آموز باید این الفبا را در دبیرستان بیاموزد.

به طور مثال انتگرال یکی از مهم ترین مباحث کتاب درسی است، ممکن است که در وهله اول همه از شنیدن نام آن احساس دشواری و سنگینی داشته باشند اما این مبحث یکی از ساده‌ترین و پایه‌ای ترین مباحث است و وقتی فردی مبحث انتگرال را بلد نباشد، سایر مطالب فیزیک را هم نمی تواند به خوبی یاد بگیرد.

تغییرات کتب درسی در ایران یک شبه اعمال می‌شود و به سرعت گفته می شود که سیستم باید از این رو به آن رو شود که این موضوع ضربه‌های بسیاری به ساختار آموزشی کشور وارد می‌کند.

منبع: سیف الله جلیلی، کارشناس آموزشی و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی/ ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *