زیست‌بان کودک

زنان، پرورنده زیست بانان آینده

نقش زنان و مادران در حفظ محیط زیست بر هیچ فردی پوشیده نیست اما اصلی ترین و مهمترین نقش زنان، پرورش نسلی نو و تربیت فرزندانی است که زیست‌بانان آینده باشند، نقشی که با انتقال فرهنگ زیست محیطی به اکران عمومی خواهد رسید.

مسوولیت‌پذیر کردن کودکان در برابر محیط‌زیست و چگونگی نگه‌داری از آن، ضرورتی است که به باور کارشناسان، با آموزش امروز به کودکان، می‌تواند فردایی بهتر برای این یگانه زیستگاه بشری رقم زد.

اما نباید فراموش کرد شیوه آموزش و فرهنگ سازی در حفاظت از محیط‌زیست بسیار مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر از شیوه‌های آموزشی غلط استفاده شود نه تنها فرزندان از والدین الگو نمی گیرند بلکه والدین به یک ضد الگو برای آن ها تبدیل می شوند.

ضمن این که چنانچه فرهنگ زیست محیطی در مادران رسوخ کند و زنان، قوانین اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان منتقل کنند.

اصولا زنان به دلیل ماهیت وجودی از خشونت فضایی که در آن قرار دارند، می‌کاهند، مقاومت در برابر سخنان درست را به شدت کاهش می دهند و می توانند نقش مجاب‌کنندگی را به شکل بهتر و موثرتری ایفا کنند

به همین علت است که سازمان ملل همیشه بر نقش زنان در کاهش خشونت و بهبود توان اکولوژیک سرزمین تاکید کرده است و زنان یکی از مهمترین سفرایی هستند که در حوزه صلح و محیط زیست استفاده می کند زیرا معتقد است در این حوزه می توانند کارآمدی زیادی داشته باشند.

اگر زنان نسبت به مهم‌ترین مولفه‌های محیط زیستی مانند مصرف آب، پلاستیک و انرژی که اغلب در محیط خانه اتفاق می‌افتد، حساس باشند و بتوانند آن‌ها را خوب مدیریت کنند می توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، اثرگذاری زیادی هم در اقتصاد خانواده و کشور و آینده محیط زیست داشته باشند.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *