کلبه کتاب ماهکان

«کلبه کتاب ماهکان» وعده‌گاه کودکان روستا برای دورهمی‌های هفتگی

ماهکان یعنی ماه کوچک؛ به معنای شب روشن و نورانی هم هست ؛ البته یافتن راه درست و گمراه نشدن را هم از معنی آن برداشت می‌کنند.

عبدالرحیم بلوچ، اهل روستای صفرزایی منطقه دشتیاری شهرستان چابهار و معلم مقطع دبستان روستای پیرسهراب است.

«اصل فعالیت کلبه کتاب، شهریور ۹۷ بود. چون شور و شوق بچه‌ها را می‌دیدم و دلم می‌خواست بتوانم برایشان کاری بکنم.»

«روستا امکانات ندارد. نه جایی داشتیم، نه کتابی. اوایل که شروع کردیم فقط ۲۰ جلد کتاب داشتیم یعنی از صفر شروع کردیم.»

«خوشبختانه در این مدت تعداد بیشتری کتاب جمع کردیم و توانستیم دورهمی‌های کلبه کتاب را به طور منظم هر آخر هفته برگزار کنیم.

یکی از کارها این است که یک قصه می‌خوانم و از بچه‌ها می‌خواهم درباره آن نقاشی بکشند یا اینکه برعکس، یک نقاشی را نشانشان می‌دهم و می‌گویم برایش قصه درست کنید.»

یکی از مشکلات عمده روستاهای دشتیاری، ترک تحصیل بچه‌هاست.

خیلی از بچه‌ها و بخصوص دخترها بیشتر به‌خاطر نبودن سرویس و مشکل رفت و آمد بعد از مقطع دبستان ترک تحصیل می‌کنند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که بعضی بچه‌ها شناسنامه ندارند و به خاطر همین تحصیل را دیگر ادامه نمی‌دهند.

البته مشکل فرهنگی هم هست یعنی برخی هنوز با ادامه تحصیل فرزندانشان و بویژه دخترها مخالفت می‌کنند. بچه‌هایی هم هستند که به خاطر اوضاع بد معیشتی خانواده، مجبورند درس را رها کنند و سراغ کار بروند.

مشکل دیگری که گریبانگیر مدارس دشتیاری است کمبود معلم است. خیلی‌ها غیربومی هستند و می‌آیند از سهمیه اینجا استفاده می‌کنند و استخدام می‌شوند و بعد یک سال برمی‌گردند شهر خودشان و به خاطر همین ما همیشه کمبود معلم داریم.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *