مهارت خواندن

عدم توانمندی ۳۶ درصد دانش آموزان ایرانی در مهارت خواندن

طبق تحقیقات انجام شده ۳۶ درصد ایرانی‌ها پس از پایان دوره ابتدایی در خواندن یک متن به‌طور کامل توانمند نیستند.

البته یک درصد دانش آموزان در این سن بیرون از مدرسه و بازمانده‌اند. همچنین فقر یادگیری ۲۷.۶ درصد بالاتر از متوسط خاورمیانه است.

اگر فردی خواندن را یاد نگیرد، فراگیری مابقی مهارت‌ها چون علوم و ریاضی هم به خوبی اتفاق نمی‌افتد زیرا بچه ها توانایی خواندن و فهمیدن متن را ندارند و سوال را متوجه نمی‌شوند.

در کشورهای فقیر تنها سه درصد جمعیت وارد دانشگاه شده‌اند در حالی که در کشورهای با درآمد بالا این نسبت بیش از ۵۰ درصد است و نشان می‌دهد آموزش نیز در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است.

علاوه بر مشکلات برنامه درسی در ایران، با دغدغه تنوع مدارس و جداسازی دانش آموزان مواجهیم گفت. در سال اخیر شاهد به راه افتادن یک جنجال رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی پیرامون توزیع رتبه های برتر کنکور در مدارس خاص بودیم.

جداسازی گسترده‌ای در میان دانش آموزان داریم و نخبگان که می‌توانند عامل محرک پیشرفت باشند را از مدارس دولتی جدا می‌کنیم و به مدارس خاص می‌بریم.

استانی داریم که ۲۳ سال است رتبه‌های برتر کنکور متعلق به دانش آموزان آنجا است.۴۰ درصد دانش آموزان این استان در مدارس خاص درس می‌خوانند و فاصله کیفیت آموزش مدارس خاص با مدارس دولتی زیاد است.

باید بتوانیم مهارت آموزی را توسعه دهیم؛ مهارت‌هایی که متکی به مدرسه نیست.

اکنون فقر یادگیری موضوع مطرحی است. از دو سه ماه قبل، پروژه مشترکی بین یونسکو و بانک جهانی تحت عنوان سرمایه انسانی آغاز شده است و می‌خواهند فقر آموزش را بسنجند. معتقدند باید خواندن را تقویت و به رفع مابقی فقرهای یادگیری کمک کرد. در این پروژه شاخص‌های ۱۰۰ کشور ارائه شده است و آمار فقر یادگیری ایران نیز در آن وجود دارد.

طبق تحقیقات این پروژه، ۵۳ درصد دانش آموزان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نمی‌توانند یک متن ساده را در انتهای دوره ابتدایی بخوانند اما در کشورهای فقیر ۸۰ درصد نمی‌توانند متن ساده را بخوانند.

در این پروژه آمده است که فقر یادگیری یک مسئله فرا آموزشی است و رفع آن با اقدامات فرابخشی و مشارکتی امکان پذیر است. ایران نیز می‌تواند وارد این پروژه شود تا بودجه ای که دولت صرف این بخش می‌کند اثربخش هزینه شود.

منبع: علی زرافشان، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش/ ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *