سلامت روانی کودک

سلامت روان کودکان را در برابر اخبار اضطراب آور جدی بگیریم

۱- یکی از محیط‌هایی که می‌تواند فضا را مدیریت کند، مدارس است. در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس حضور دارند. مدارس اگر بتوانند در این شرایط ساز و کار لازم را برای کاستن از فشار روحی کودکان بردارند و به اصطلاح تبدیل به «مدارس دوستدار کودک» شوند، می‌توانند فضای بانشاط‌تری را برای کودکان فراهم کنند.

مدرسه می‌تواند چنین فضایی را با برنامه‌های مشارکتی، کارهای گروهی، تغییر فضای مدرسه و …فراهم کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم بحران‌ها موجب ایجاد اضطراب در کودکان می‌شود، اما آیا کودکان نباید در مورد این حوادث اطلاعات داشته باشند؟

پاسخ این است که کودکان به هرحال اطلاعاتی را از طرق مختلف کسب می‌کنند، اما باید این اطلاعات به شکل مدیریت شده بدون آن‌که موجی از نگرانی را به آن‌ها منتقل کند، در اختیارشان قرار بگیرد.

۲- در کنار مدرسه نقش خانواده‌ها نیز حائز اهمیت است. حضور بیشتر کنار فرزندان، با هم بودن و … می‌تواند ترس‌ها و نگرانی‌های کودکان را کاهش دهد. هم‌چنین والدین باید دقت داشته باشند که تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفت و گو درباره اخبار نکنند. خانواده‌ها باید در این شرایط خودمراقبتی‌ها را داشته باشند.

انتشار فیلم‌ها و اخبار ناگوار نیز روی این مساله تاثیرگذار است. حضور در فضاهای مجازی نیز باید با نظارت والدین و کنترل شده باشد. کودکان قدرت تجزیه و تحلیل بزرگترها را ندارند و اگر این فضا را مدیریت کنیم، آن‌ها را از آسیب‌دیدگی نیز حفظ خواهیم کرد. گسترش فضای غم حتی روی بزرگسالان تاثیر گذار است و باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشیم تا امنیت روانی افراد حفظ شود.

منبع: سید حسن موسوی چلک/ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران/ ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *