هشدار کارشناسان در مورد سلامت کودکان

هشدار کارشناسان در مورد سلامت کودکان

هر روز کوله پشتی و کیفشان را دست می‌گیرند و راهی مدرسه می شوند، کوله‌ها و کیف‌های سنگینی که دارد کم کم کمرشان را خم می‌کند.

بعد از تحمل سختی حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین هم باید هر روز نشستن طولانی مدت بر روی میز و صندلی سفت و سخت و در عین حال غیراستاندارد را حداقل برای پنج تا شش ساعت تحمل کنند، نشستن های طولانی که کم کم دارد قد و قامتشان را خمیده می‌کند.

میز و صندلی‌هایی از دیدگاه ارگونومی مناسب است که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و متناسب با قد و قامت هر فرد طراحی شده باشند.

ارتفاع صندلی باید به حدی باشد که پای افراد به راحتی و بطور کامل روی زمین قرار گیرد و از طرفی میز افراد هم باید بگونه ای باشد که آرنجِ دست‌ها بدون زاویه نامتقارن روی آن قرار بگیرد.

متاسفانه تمام میز و نیمکت ها و صندلی‌هایِ دسته‌دار مدارس در یک سایز طراحی شده که قاعدتا برای همه دانش آموزان با توجه به تفاوت قدِ آنها مناسب نیست.

با توجه به اینکه میز و صندلی‌های مدارس عمدتا قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، دانش آموزان برای تسلط بر میز عمدتا خم می‌شوند و به ویژه دانش‌آموزان دبستانی با نشستن بر روی صندلی پایشان به زمین نمی‌رسد و همین امر موجب شده برای انجام کارهای درسی خود روی میز خم شوند که این امر در طولانی مدت موجب خمیدگی  و قوز کمر در آنها می‌شود.

دانش آموزان در سن رشد هستند و به هر صورتی که ستون فقرات آنها رشد کند به همان شکل در می‌آید و عملا غیرقابل برگشت است. باید فکری به حال میز و صندلی مدارس و متناسب کردن آنها با وضعیت جسمی دانش آموزان شود.

وزن کیف و کوله دانش آموزان نهایتا باید ۱۰ درصد وزن خود آنها باشد، اما شاهد هستیم که به خاطر تعدد کتابهای استفاده شده در یک روز مدرسه، دانش آموزان مجبور به حمل کیف و کوله‌های سنگین هستند.

حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین می‌تواند دانش آموزان را به مرور زمان با مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر مواجه کند.

نتایج تحقیق بر روی یک نمونه ۱۰۰ نفری دانش آموزان در کرمانشاه نشان داد که متاسفانه دانش آموزان هم با افتادگی شانه و هم با مشکل قوز کمر مواجه بودند که این امر هم مربوط به میز و صندلی های نامناسب مدارس و هم حمل کیف و کوله های سنگین است و باید فکری اساسی در خصوص رفع این دو معضل صورت گیرد.

منبع: ادیبه عبدی کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه/ ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *