کوکوی گردن دراز

نمایش «کوکوی گردن دراز»

🎗نویسنده و کارگردان: مهدی مقیمی اسفندآبادی
بازیگران: ملیحه مقیمی اسفندآبادی، محسن صفری، سمیه سلمانی، رسول استواری، حسین ابراهیم‌زاده، صوفیا عرفانی، پوریا تجلی طهرانی، مهلا لونی، مبین حدادی، مایا رحمانیان، شارمین شاهمرادی، آوا سادات طباطبایی، فاطمه نوشاد، محمدرضا مقیمی اسفندآبادی.

✅ داستان در مورد پسری بنام پیام (دچار اختلال طیف اوتیسم) است. خانواده‌اش از حضور او در جمع اکراه دارند، زیرا احساس می‌کنند با بقیه بچه‌ها متفاوت است. روزی به صورت اتفاقی پیام به همراه مادر و خواهرش وارد تمرین گروه نمایش می‌شوند. مربی نمایش متوجه استعداد پیام شده و از مادر خواهش می‌کند که اجازه دهد تا پیام نیز در گروه عضو شود. اما این کار مربی نیز با مخالفت بازیگران تئاتر روبه‌رو شده تعدادی از بچه‌ها تصمیم می‌گیرند که کاری کنند تا پیام در تمرینات شرکت نکند. در ادامه قصه متوجه می‌شویم که پیام می‌تواند به بقیه کمک کند …

✍موضوع اصلی نمایش اوتیسم یا درخودماندگی را معرفی می‌کند که یکی از بیماری‌های اختلال رشدی است که در دوران کودکی قبل از سه سالگی نمایان می‌شود. این بیماری با تاثیر بر روی مغز افراد مبتلا، باعث می‌شود این کودکان در سه حوزه‌ی تعاملات اجتماعی، ارتباط با دیگران و نداشتن ابزارهای لازم برای تعاملات از جمله تماس چشمی مشکل داشته باشند.
باید توجه داشت که این کودکان همانند دیگر بچه ها هستند و دیگران نباید به چشم یک بیمار به آن‌ها نگاه کنند، این بچه‌ها هیچ مشکلی ندارند، فقط در انجام فعالیت و کارهای روزمره ضعیف‌تر از دیگران هستند و می‌توانند همانند هم‌سالان خود به مدرسه بروند.

در مورد اجرای نمایش تغییر مدام دکور توسط بازیگران، در برخی صحنه‌ها حوصله کودک را سر می‌برد. تصمیم بچه‌ها برای اذیت کردن پیام حس خوبی به مخاطب کودک نمی‌دهد و یا توبیخ یکی از کودکان توسط دوستانش به دلیل فراموش کردن متن خود این حس را تداعی می‌کند که فراموش کردن وظیفه‌ای که به او محول شده خطای بزرگی است. دیدن نمایش برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود.

#خدیجه_خاتمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *