بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – موآنا

🎗 نویسندگان و کارگردانان: جان ماسکر، رون کلمنتس

محصول آمریکا تولید کننده: دیزنی (۲۰۱۶)

🔺 گروه سنی: تصمیم گیری با والدین است.

✅ «موآنا» دختری شانزده ساله و تنها فرزند رئیس قبیله است. او قرار است به‌زودی ریاست قبیله را به عهده بگیرد. قبیله‌ی موآنا پیش از این دریانورد بوده‌اند و در حال حاضر در یک سرزمین بسیار زیبا ساکن هستند. رئیس قبیله به دلیل خطراتی که افراد را تهدید می‌کند، ورود به اقیانوس را ممنوع کرده است. کم‌کم مشکلاتی پیش می‌آید و موآنا برای نجات مردم قبیله‌اش تصمیم می‌گیرد به اقیانوس سفر کند.

✍ موآنا بر خلاف سایر قهرمان‌های دیزنی، موهای بلوند، چشمان آبی رنگ و لباس‌های مجلل ندارد اما بی اندازه شجاع و با اعتماد به نفس است. دختر فعال و مستقلی که به‌تنهایی دست به ماجراجویی می‌زند. مثل یک قهرمان مرد در صحنه‌های اکشن حضور جسورانه‌ای دارد. البته بدون نیاز به شاهزاده‌ای که عاشقش شود و او را در ماجراجویی‌اش کمک کند یا به او قوت قلب بدهد! او خودش همه‌ی کارها را انجام می‌دهد.

آن‌چه به‌زیبایی در این انیمه نشان داده می‌شود، سوق دادن دختران امروزی به‌سمت استقلال، خودباوری و دریافت حقوق مساوی با مردان، با اتکا به نیروی خودشان است. دخترانی که باور دارند هیچ نقصانی نسبت به جنس مخالف ندارند و قادر به تحمل تمام فراز و نشیب‌های زندگی خود هستند. دخترانی که می‌توانند هم دیو و هم دلبر زندگی خودشان باشند.

موآنا می‌گوید باید به دخترانمان آموزش دهیم که چیزهایی به نام نقش‌های جنسیتی، حرف‌هایی رایگان و بی‌مقدارند. هرگز نگوییم چون دختر هستی، این کار را انجام نده! دخترانی را تربیت کنیم که خودشان را می‌شناسند، می‌دانند چه می‌خواهند و با تمام وجود برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش می‌کنند.

🔺نامزدی دو جایزه‌ی اسکار

#شادی_امامی

#چهارشنبه_فیلم_دبستانک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *