بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – در جستجوی نمو Finding Nemo

🎗 نویسنده و کارگردان: Andrew Stanton

محصول آمریکا تولید کننده: پیکسار و دیزنی (۲۰۰۳)

🔺 گروه سنی: همه‌ی گروه‌های سنی قادر به تماشای این فیلم هستند (اما صحنه‌ی حضور کوسه‌ها و تعقیب و گریز آن‌ها ممکن است برای بچه های کمتر از پنج سال ایجاد اضطراب کند)

✅ «نمو» دلقک ماهی کوچکی است که همراه پدرش در گوشه‌ی آرامی از اقیانوس زندگی می‌کنند. یکی از باله‌های نمو کوچک‌تر است و پدرش تصور می‌کند او نسبت به هم‌سالان خود نیاز به مراقبت بیشتری دارد. نمو می‌خواهد به پدرش نشان دهد که ترس و نگرانی او بی‌مورد است و کارهای زیادی هست که می‌تواند انجام دهد. مارلین (پدر نمو) آشفته است، زیرا نمی‌داند چگونه از او محافظت کند.

✍ الگوی بسیار آشنایی است و همه‌ی والدین در سنین و مراحل مختلف به نوعی با آن روبرویند. با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها رویارویی با این چالش سخت‌تر خواهد شد.
«در جستجوی نمو» انیمه‌ای‌ست که در اوج سادگی، مفاهیم بسیار عمیقی را درباره‌ی فرزند‌پروری به شیوه‌ی مسئولانه به نمایش می‌گذارد. مارلین، آینه‌ی تمام ‌نمای والدینی‌ست که همیشه نگران شکست‌های احتمالی و اتفاقات بدی هستند که ممکن است برای فرزندشان رخ دهد. آن‌چه اهمیت دارد این است که به‌عنوان والد بدانیم ترس‌هایمان از کجا می‌آیند؟ آیا ترس‌های ما از درون ما سرچشمه می‌گیرد؟ یا تمام ترس ما این است که کودکمان، کمتر به ما احتیاج خواهد داشت و کم‌کم از ما فاصله می‌گیرد؟

در این انیمه بارها می‌بینیم که هر جا مارلین می‌ترسد، نمو دست به کاری می‌زند که معتقد است می‌تواند آن را انجام دهد! سرکشی یا وابستگی بیش از حد کودکان، نتیجه‌ی حمایت‌های بی‌موردی است که والدین در حق فرزندان خود روا می‌دارند. والدین می‌توانند با شناخت کافی از مراحل رشد کودک، خصوصیات روحی، وضعیت فرهنگی و رفتاری، فرزندان خود را برای رویارویی با دنیای واقعی آماده کنند. در جستجوی نمو، بیش از آن که برای کودکان آموزنده باشد، برای پدر و مادرها درس بزرگی است. در نهایت مارلین یاد می‌گیرد، رها کردن در بعضی مواقع بسیار ارزشمند است!

کودکان با شجاعت و پشتکار نمو هم‌ذات پنداری می‌کنند و یاد می گیرند. آن‌ها هم‌چنین متوجه می‌شوند که عشق و علاقه‌ی والدین مهم‌ترین سرمایه‌ی زندگی‌شان است.

🔺جایزه اسکار در سال ۲۰۰۴

#شادی_امامی

#چهارشنبه_فیلم_دبستانک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *