up

بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – بالا Up

🎗 نویسنده و کارگردان: Pete Docter

محصول آمریکا تولید کننده: پیکسار و دیزنی (۲۰۰۹)

🔺 گروه سنی: تصمیم گیری با والدین است.

✅ آقای «کارل فردریکسِن» پیرمردی ۷۸ ساله، اخمو، لجوج و منزوی است که با خاطراتش در یک خانه‌ی قدیمی زندگی می‌کند. محله‌ای که آقای فردریکسن در آن زندگی می‌کند، در حال نوسازی است و تمام خانه‌های اطراف تبدیل به برج شده‌اند. اما او حاضر به فروش خانه و ترک خاطراتش نیست. یک روز آقای فردریکسن تصمیم می‌گیرد که به رویای قدیمی خودش و همسرش جامه‌ی عمل بپوشاند. روزی که دو نفر برای بُردن او به خانه‌ی سالمندان مراجعه می‌کنند، پیرمرد همراه با خانه و تمام متعلقاتش، سفر پرماجرایی را آغاز می‌کند.

✍ «آپ» انیمه‌ای است که به نظر می‌رسد برای بزرگترها ساخته شده است تا به آن‌ها یادآور شود، هرگز برای رسیدن به رویاها و یافتن معنا و هدف زندگی دیر نیست! ماجراجویی آقای فردریکسن آن هم در سن ۷۸ سالگی باعث می‌شود بعد از پایان فیلم، رویاهای قدیمی را در درونتان جستجو کنید و از خود بپرسید اگر فردا آخرین روز زندگی من باشد، برای انجام ندادن چه کاری حسرت خواهم خورد؟

پیت داکتر نویسنده و کارگردان انیمه‌ی «Inside out» بار دیگر در فیلم «بالا»، مفهوم عشق و خانواده را در قالب علاقه و احترام قلبی کارل به همسرش در کمال زیبایی به تصویر می‌کشد. اساساً پیام فیلم این است که ماجراجویی واقعی و ارزشمندترین سرمایه‌ی زندگی ما، عمق رابطه‌ای است که با عزیزانمان داریم.

ماجراجویی پسر هشت ساله‌ای به نام «راسل»، دنبال کردن خواسته‌ها و آرزوهایش و ارتباط او با آقای فردریکسن، همچنین صحنه‌ی ورود پرنده‌ی عجیب و سگ‌ها برای کودکان جذاب است. اما مفاهیمی مانند شروع زندگی مشترک، پس‌انداز، هزینه بابت سوانح غیر منتظره، بیمارستان، مرگ و در نهایت تنهایی، واقعیت‌هایی هستند که کودکان، کمتر با آن آشنا هستند. بنابراین ممکن است بسته به میزان دانش کودکان، سوالاتی برای آن‌ها پیش بیاید که والدین باید آمادگی لازم برای پاسخ‌گویی را داشته باشند.

🔺 این انیمه در سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت پنج اسکار شد و دو جایزه از پنج جایزه را در زمینه‌های «بهترین انیمه» و «بهترین موسیقی» از آن خود کرد. آپ نامزد دریافت ۲۷ جایزه در زمینه‌های مختلف است و ۳۴ جایزه دیگر را نیز تصاحب کرده است.

#شادی_امامی

#چهارشنبه_فیلم_دبستانک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *