غیب‌شدگان

بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – غیب‌شدگان Spirited away

🎗 کارگردانان : Hayao Miyazaki, Kirk Wise
نویسندگان : Hayao Miyazaki

محصول کشور: ژاپن
تولید کننده: Ghibli studio(2001)

🔺 گروه سنی: تصمیم با والدین است
(موجودات عجیب و غریب و اشباحی که در این انیمه نشان داده می‌شوند، برای کودکان غیر قابل درک و ترسناک است)

✅ «چی‌هیرو» دختر ده ساله‌ای است که همراه پدر و مادرش عازم شهر دیگری هستند. شهری که قرار است محل زندگی جدید آن‌ها باشد. چی‌هیرو با اخم در صندلی عقب دراز کشیده و نارضایتی خود را از این جابه‌جایی اعلام می‌کند. آن‌ها در نزدیکی خانه‌ی خود، به اشتباه وارد جاده متروکی می‌شوند که در انتهای آن یک تونل قرار دارد.

غیب‌شدگان

پدر و مادر خلق و خوی ماجراجویانه‌ای دارند و بر خلاف میل دخترشان، از تونل عبور می‌کنند. مناظر زیبا و خانه‌های عجیب و متروکه، آن‌ها را ترغیب می‌کند که به جستجویشان ادامه دهند. سپس وارد شهری می‌شوند که ظاهرا خالی از سکنه است ولی پدر بوی غذا را از دور تشخیص می‌دهد. سرانجام رستورانی با غذاهای گرم و تازه در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرد و پدر و مادر هر دو مشغول خوردن غذاها می‌شوند. چی‌هیرو به خوردن غذاها علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و به جستجوی اطراف می‌پردازد و با پسری به نام «هاکو» مواجه می‌شود که به او هشدار می‌دهد قبل از تاریکی هوا به همراه خانواده‌اش محل را ترک کنند. اما متاسفانه دیر شده است …

غیب‌شدگان

✍ فیلم غیب‌شدگان که در ایران به «شهر اشباح» معروف شده، ساخته‌ی کارگردان مشهور ژاپنی (میازاکی) است که دغدغه‌ی اصلی‌اش توجه به سنت‌ها و بازگشت به هویت اصیل ژاپنی در دنیای مدرن است.

غیب‌شدگان در مقایسه با سایر انیمه‌های مطرح دنیا، تکنیک ساخت فوق العاده‌ای ندارد و شاید در بعضی مواقع بیننده را از دیدن ادامه فیلم مایوس کند. آن‌چه باعث تمایز این انیمه می‌شود، خلاقیت، خیال‌پردازی بی‌پروا و ماجراجویی در سکانس‌های مختلف آن است. نمادپردازی‌های شگفت‌انگیز و مفاهیم فلسفی، آن‌قدر در این فیلم ریشه دوانده که با یک‌بار دیدن، نمی‌توان درک عمیقی از داستان به‌دست آورد و طبیعتا درک پیچیدگی‌های داستان برای کودکان و حتی نوجوانان مشکل خواهد بود.

غیب‌شدگان

در کنار نمادها و پیچیدگی‌هایی که با فرهنگ اصیل ژاپنی و آئین باستانی «شینتو» (نام مذهب بومی کشور ژاپن) گره خورده است، لایه‌ی سطحی، ساده و قابل درکی برای کودکان وجود دارد. چی‌هیرو یک دختر عادی است که می‌ترسد، گریه می‌کند، مریض می‌شود، خجالتی است و زور چندانی ندارد. اما کم‌کم اعتماد به نفس خود را به‌دست می‌آورد و با تلاش، مهربانی، قدرشناسی، و سرسختی موفق می‌‌شود پدر و مادرش را نجات دهد. این شخصیت عادی می‌تواند کاملا حس هم‌ذات پنداری مخاطب کودک یا نوجوان را برانگیزد.

غیب‌شدگان

🔺جایزه اسکار در سال ۲۰۰۲، خرس طلایی جشنواره‌ی برلین و ۳۴ جایزه دیگر در فستیوال های مختلف از جمله افتخارات فیلم است و نیز: دارنده‌ی رتبه‌ی اول IMDB

#شادی_امامی

#چهارشنبه_فیلم_دبستانک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *