بررسی و معرفی فیلم‌های کودکان – شیرشاه

🎗 کارگردانان: Roger Allers, Rob Minkoff

نویسنده: Irene Mecchi

محصول آمریکا – والت دیزنی (۱۹۹۴)
IMDB: 8.5/10
ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام

گروه سنی: این انیمه دارای صحنه‌های خشونت آمیز و مرگ یکی از والدین است و برای کودکان زیر شش سال مناسب نیست. برای سنین شش تا نه سال نیز همراهی و راهنمایی والدین توصیه می‌شود (منبع: شورای کودک و رسانه¬ی استرالیا)

✅ «موفاسا» شیر قدرتمند و سلطان سرزمین سرسبز و زیبایی به نام صخره‌ی غرور است. او و همسرش فرزندی به نام “سیمبا” به دنیا می‌آورند. موفاسا تمام تلاش خود را برای تربیت فرزندش به‌کار می‌گیرد تا تجربیاتش را به پادشاه آینده منتقل کند. اما «اسکار» برادر موفاسا که با تولد سیمبا رویای پادشاهی را از دست رفته می‌بیند، نقشه‌هایی در سر دارد… .

✍ ترسِ کودکان از مرگ و از دست دادن والدین، از ترس‌های شایع در دوران کودکی است و ممکن است باعث اضطراب و بی‌قراری شدید در کودکان شود. از سویی دیگر با این نظریه روبه‌روییم که برخی اعتقاد دارند مرگ واقعیت تلخی است که کودکان ممکن است به طرق مختلف با آن مواجه شوند. آنان می‌گویند مخفی کردن این واقعیت، صدمات جبران ناپذیری را بر روح و روان کودک وارد خواهد ساخت. شیرشاه، کودکان را با مرگ والدین آشنا می‌کند که دیدن این صحنه ممکن است برای کودک ناراحت‌کننده باشد، اما همراهی والدین و صحبت در مورد احساسات کودک می‌تواند به درک و پذیرش این موضوع کمک کند. آیا این نظر درست است؟

کودکان در این انیمه می‌بینند که سیمبا به عموی خود علاقه و اعتماد دارد، ولی اسکار، تمام تلاشش را برای از بین بردن سیمبا و موفاسا و رسیدن به تاج و تخت پادشاهی انجام می‌دهد.

🔦 به عقیده‌ی نگارنده مشاهده‌ی این درجه‌ی خیانت و بدی از سوی نزدیکان، نه تنها هیچ نکته‌ی آموزنده‌ای برای کودکان ندارد، بلکه برای رشد عاطفی کودک به‌شدت آسیب زا و مخرب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *