شب‌های آوینیون

نمایش «شب‌های آوینیون»

از نمایش‌های نوزدهمین جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی

🔺 ایران در حیطه‌های موسیقی سنتی و انواع مراسم آیینی در نواحی مختلف کشور بسیار غنی و پربار است.
جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی با شعار «نمایش‌های سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران» که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، کمک می‌کند تا با آیین‌ها و سنن مناطق مختلف آشنا شویم.

«شب‌های آوینیون»

✅ سیاه بازی،‌ خیمه شب بازی، روحوضی و بسیاری دیگر از نمایش‌های سنتی، به ویژه شخصیت مبارک،‌ همیشه مورد توجه بسیاری از طرافداران این برنامه‌ها بوده است.
دو شخصیت آشنای مبارک و اوستا که اغلب اوقات در قالب طنز مشکلات اجتماعی را در صحنه نمایش به اجرا در می‌آوردند، تماشاگران را به خنده می‌انداختند.

✍️ نمایش شب‌های آوینیون با نگاهی متفاوت به شخصیت اوستا، او را فردی ظالم و فریبکار نشان داده که مبارک را دست‌آموز خود کرده است و بدون توجه به احساسات او مانع آزادی اوست. اجازه نمی‌دهد مبارک خودش باشد و بتواند روی پاهای خودش راه برورد، طنابش دست اوستا نباشد و اوستا هر وقت بخواهد او را نرقصاند و نچرخاند.

فقط زمانی که سوتک (سوتی که اوستا در دهان می‌گذارد و با آن صدای مبارک را در می‌آورد) به گلوی اوستا پرید،‌ مبارک و بقیه عروسک‌ها به انسان تبدیل شدند و فرصت این را داشتند که آزاد شوند و به هر جا که می‌خواهند بروند. اما تعلقات خاطر و ترس از اجتماعی که تا کنون در آن نبوده‌اند، دوباره آن‌ها را بند اوستا می‌کشاند…

#خدیجه_خاتمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *