🔻راهی نو و مؤثر برای شاهنامه‌خوانی کودکان

شاهنامه شامل قصه‌ها و داستان‌هایی است که از زمان‌های خیلی دور در سرزمین ما ایران بوده و سینه به سینه به ما رسیده است. یعنی در هر نسل، به دلیل شیرینی این داستان‌ها مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها قصه‌ها را برای بچه‌ها و نوه‌هایشان تعریف کرده‌اند.
تا اینکه حدود هزار سال پیش، حکیم ابوالقاسم فردوسی با زحمت و تلاش سی ساله این قصه‌ها را جمع کرد و همه را به صورت شعر درآورد و در شاهنامه نوشت. از آن موقع به بعد، این کتاب در اکثر خانه‌های مردم ایران هست و باز هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدرها و مادرها هم خودشان شاهنامه و داستان‌هایش را می‌خوانند و هم برای بچه‌ها و نوه‌هایشان تعریف می‌کنند.

🔻همیشه ماندگار

شاهنامه را علاقه و امید همیشه زنده‌ی ایرانیان ماندگار کرده است.
در این میان نباید از نقش مهم شاهنامه‌خوانان (پرده‌خوانی و نقالی) غافل شد. راویان صادق و پرشور فردوسی بزرگ در هزاره‌ی پر شعر و شعوری که داشته‌ایم، همواره شور و امید را در دل ایرانیان زنده نگاه داشته و نسل به نسل به ما رساندها‌ند.
پرده‌خوانی چه در بیان شیرین و حماسی شاهنامه‌خوانان و چه در آیین‌های سوگواری سالار شهیدان، از هنرهای مورد توجه ایرانیان بوده و همچون داستان‌های شاهنامه، سنت و آیین آن، آواز به آواز از سینه‌ای پرشور به سینه‌ی عاشقی دیگر رسیده و خرد و دلاوری‌های پهلوانان و اسطوره‌های ایران را به نمایش گذاشته است.

🔻 کتاب‌های دبستانک برای شاهنامه‌خوانی کودکان


برای ما افتخار است که اکثریت مخاطبانمان متوجه تفاوت شاهنامه‌ی دبستانک با سایر شاهنامه‌هایی شدند که برای کودکان منتشر می‌شوند.
شاهنامه‌ی دبستانک واقعا شاهنامه‌ی کودکان ایران است. چون با زبان مشترک همه‌ی کودکان ایران یعنی زبان کتاب‌های درسی دبستانی بازگردانی می‌شود و شاهنامه‌ی هر پایه (کلاس) با همان کلماتی است که در کتاب‌های درسی همان پایه (یا قبل از آن) آمده است.
در ادامه کتاب‌های شاهنامه‌ی دبستانک که برای شاهنامه‌خوانی کودکان مناسب هستند را می‌بینید.



🔻 شاهنامه‌خوانی چه کمکی به کودکان می‌کند؟

در این کتاب‌های شاهنامه به «پرده‌خوانی» می‌پردازیم. شاهنامه‌خوانی کودکان بیش از هر چیز به افزایش قدرت بیان و افزایش توانایی خواندن و بلندخوانی کودکان می پردازد.
تقویت قدرت بیان، درک عاطفی مفاهیم و ماجراهای شاهنامه، توانایی گفتوگو دربارهی آنها و افزایش اعتماد به نفس، چیزهایی هستند که مخاطبان شاهنامه‌ی دبستانک در گام دوم با فردوسی (یعنی کتاب‌های پرده‌خوانی) فرا روی خویش قرار می‌دهند.

کودکان می‌توانند و باید خودشان این داستان (و سایر داستان‌ها) را پرده‌خوانی کنند. بهتر است این کار را به صورتی انجام دهند که خود دوست دارند؛ به هر ترتیب و شکلی که دوست دارند.اما حتما دربارهاش با حاضران گفتوگو کنند.
کودک شما می‌تواند سبک و شیوه‌ی خودش را برای پرده‌خوانی بپروراند و اجرا کند. البته هر جا که کمک خواست، یاریش کنید.

🔻 کودکان چگونه (شاهنامه‌خوانی) پرده‌خوانی کنند؟

داستان را دو سه بار با دقت بخوانید. برای خواندن شعرها می‌توانید از دیگران کمک بگیرید.


پیش از آنکه اقدام به شاهنامه‌خوانی (پرده‌خوانی) این داستان برای دیگران کنید، مقداری فکر کنید. درباره‌ی هر جای داستان از خود سوال کنید و به خودتان پاسخ دهید. بهتر است درباره‌ی شخصیت‌های داستان یکی یکی فکر کنید و او را در نظر خود مجسم کنید.


به ترتیب خود را جای هر یک از قهرمانان داستان بگذارید. یکی یکی جای همه‌شان.


به هر واقعه‌ای که اتفاق افتاده یا به هر کاری که یکی از شخصیت‌ها انجام داده، کمی فکر کنید. فکرتان هر چه باشد خوب است. چون فکر خودتان است.


وقتی این کارها را کردید، برای پرده‌خوانی و نقالی شاهنامه آماده شده‌اید.


لزومی ندارد مثلا جلوی آینه با خودتان تمرین کنید. وقتی احساس کردید مقداری درباره‌ی همه جای داستان فکر کرده‌اید، مستقیم بروید سر اجرای اصلی.

دیگران را (چه یک نفر/ چه چند نفر) روبه‌ر‌وی خود بنشانید و سپس تصویرها را یکی یکی به آنها نشان دهید و در هر صفحه داستان آن صفحه را برایشان با زبان خودتان با صدای بلند و با همه احساستان نقل کنید.
مهم نیست اگر چیزهایی از داستان به یادتان نیامد. از خودتان نیز می‌توانید هر چه لازم دانستید اضافه کنید. آقای فردوسی این کار شما را دوست خواهد داشت. هر جا خنده‌تان گرفت بخندید. هر جا هم گریه‌تان گرفت، بغض کنید یا گریه کنید. اما در هر حالتی در مورد آنچه خوانده‌اید با تماشاگرانتان گفت‌وگو کنید. خوب گوش کنید و کوتاه و مفید پاسخ دهید یا حرفشان را تایید کنید یا مفصل به بحث بپردازید. هر طور لازم بود.

شما اکنون از طرف فردوسی بزرگ، برای دیگران شاهنامه‌خوانی می‌کنید.