📖 چرا باید به روخوانی کلاس اول اهمیت دهیم؟

روخوانی و روان‌خوانی متن‌ها اولین قدم در آموزش خواندن و نوشتن است. برای آن که کودک بتواند خوب و درست بنویسد، باید سواد خواندن را متناسب با آن چیزی که می‌خواهد بنویسد، داشته باشد.

برای ارتقای سواد خواندن نیز، ابتدا باید توانایی روخوانی متن را کسب کرده و ارتقا داده باشد و باید بتواند متن را روان بخواند.


📚 ۱۰ کتاب تقویت روخوانی کلاس اول

نشر دبستانک برای پرورش جنبه‌های مختلف خواندن و نوشتن و یادگیری مقوله‌های دیگر، کتاب‌های متعددی را تولید و منتشر کرده است.

در این میان ۱۰ کتاب از میان کتاب‌هایی که برای کلاس اولی‌ها تولید شده‌اند، برای ارتقای سطح روخوانی و روان‌خوانی کلاس اول موثرند که آن‌ها را در سه رده معرفی می‌کنیم و پیش از آن مانند همیشه یادآور می‌شویم که در همه‌ی این کتاب‌ها لذت بردن از روخوانی کلاس اول به طور ویژه مورد نظر بوده است.

نکته‌ی مهم!

نکته‌ی مهم دیگری که پیش از معرفی این ۱۰ کتاب کلاس اول قابل یادآوری‌ست این که سعی کنید با ارائه‌ی اطلاعات لازمی که در اختیار کودکتان قرار می‌دهید (به هر ترتیبی که خود می‌دانید)، کاری کنید که خود کودکتان اگر دوست داشت آن‌ها را انتخاب کند. این امر نقش مهمی در نهادینه شدن کتابخوانی در ذهن و جان فرزندتان خواهد داشت.

خرید کتاب کودکان وقتی به بهترین نتیجه می‌رسد که خود کودکان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند.

📖 فقط به روخوانی اهمیت دهیم؟

در ابتدای این مقاله، در اهمیت روخوانی و دلایل این اهمیت نوشتیم اما واقعیت این است که اگر کتابی فقط برای تقویت روان‌خوانی نوشته شود، نه کاملا خوانده می‌شود، نه جذاب و نه موثر خواهد بود. به قول معروف «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران».

به همین جهت ۱۰ کتابی نیز که برای تقویت روان‌خوانی کلاس اول معرفی می‌کنیم هر کدام دارای کارکردهای دیگری نیز هستند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. سعی کنید هر کتاب را در جهت کارکردهای اصلی آن مورد استفاده قرار دهید تا به هدف ضمنی آن‌ها (تقویت روان‌خوانی دانش‌آموز کلاس اول) نیز نائل شوید.


در رده‌ی اول سه کتاب سواد خواندن، فلسفیدن و گردشگری (هر سه برای کلاس اولی‌ها) قرار دارند.

ویژگی مهم و اصلی که در هر سه کتاب مشترک است، حرکت کتاب به صورت نشانه به نشانه است. یعنی برای هر نشانه‌ی جدیدی که دانش‌آموز یاد می‌گیرد، متن جدیدی آمده است که واژه‌های آن از همان نشانه‌هایی تشکیل شده که کودک تا آن زمان یاد گرفته است. به همین دلیل از ابتدا تا پایان کلاس اول، به‌تدریج، متن به متن و نشانه به نشانه، دانش‌آموز با مجموعه‌ی کلمات بیشتری آشنا می‌شود و گنجینه‌ی واژگانش به‌تدریج گسترده می‌شود. چیزی که برای پرورش و تقویت روان‌خوانی کلاس اول بسیار لازم است.



در ادامه بخشی از کتاب گردشگری اول دبستان را می بینید که متن های آن به صورت نشانه به نشانه پیش می رود.


در رده‌ی بعدی به چهار کتاب شاهنامه کودکان برای کلاس اولی‌ها می‌رسیم.

که به دو پروژه‌ی مختلف شاهنامه تعلق دارند. یکی برای افزایش سواد خواندن (آغاز ایران/ آتش و نوشتن) و دیگری برای پرورش و تقویت توانایی پرده‌خوانی (گیومرث، هوشنگ و تهمورس/ جمشید).

ویژگی مهم و بارز این کتاب‌ها، واژگان آن‌هاست که در کتاب‌های درسی کلاس اول آمده است و خواندنشان تمرین موثری برای تقویت روان‌خوانی روخوانی هم است. یعنی در بازگردانی و نقل شاهنامه، همه‌ی متن‌ها با واژگانی نوشته شده که در کتاب‌های درسی کلاس اول آمده است.

پیشنهاد می کنیم که ابتدا دو کتاب شاهنامه گام اول (یعنی آغاز ایران و آتش و نوشتن) کار شوید. سپس بعد از مدتی، دو کتاب شاهنامه گام دوم یعنی گیومرث, هوشنگ, تهمورس و جمشید را کار کنند.


۲ کتاب قصه های شاهنامه برای کودکان برای تقویت روخوانی و روانخوانی و درک مطلب کلاس اول



۲ کتاب شاهنامه تصویردار برای تقویت روخوانی و روانخوانی و شاهنامه خوانی که موجب تقویت اعتماد به نفس و فن بیان می شود.



در ادامه بخشی از کتاب گیومرث، هوشنگ و تهمورس را می بینیم که کلاس اولی ها می توانند آن را بخوانند. داستان های شاهنامه برای کودکان موجب تقویت روخوانی و روانخوانی و درک مطلب آنها می شود.

متن شاهنامه1/ گیومرث، هوشنگ و تهمورس
بخشی از متن شاهنامه۱/ گیومرث، هوشنگ و تهمورس

*


و بالاخره می‌رسیم به سه کتاب شعربستنی

که با همان کلمات آشنا برای دانش‌آموزان کلاس اول نوشته شده و توانایی شعرخوانی را در کودکان تقویت می‌کند. هم‌چنین در پرورش و تقویت روان‌خوانی و روخوانی کلاس اول نیز بسیار موثرند.



ویژگی‌های کتاب سواد خواندن اول دبستانک

♦️ بهترین کتاب روان‌خوانی اول دبستان

کتاب سواد خواندن دبستانک برای اول دبستان به دلیل ویژگی‌های زیر نه تنها بهترین کتاب روان‌خوانی اول دبستان است که هم‌چنین برای تقویت روخوانی کلاس اول نیز بهترین است.

🔻۱. نشانه به نشانه جلو می‌رود

این کتاب در بخش اصلی خود دارای ۲۲ مطلب و متناسب با ۲۲ درس کتاب درسی فارسی اول است. هم‌چنین در بخش تکمیلی، پنج درس اول با روش معکوس با بدنه‌ی اصلی کتاب آمده است.
هر یک از ۲۲ مطلب کتاب، با کلمه‌هایی نوشته شده که با نشانه‌هایی ساخته شده‌اند که دانش‌آموز تا آن درس خوانده است.
بنابراین تاکید دانش‌آموز روی هر کلمه‌ی جدید برای خواندن آن باعث تثبیت یادگیری آن کلمه در ذهن او می‌شود و نیازی ندارد برای خواندن کلمه‌ی جدید به حدس و گمان متوسل شود. از آن پسه، در سایر متن‌ها وقتی آن کلمه را ببیند فورا می‌خواند.

🔻 ۲. از تصویرخوانی به سوی کلمه‌خوانی

در درس‌های ابتدای کتاب، از آن‌جا که کلمه‌های بسیار کمی وجود دارد که تا آن نشانه‌ها که خوانده، باشد، در نوشتن متن‌های کوتاه (که از کتاب کلیله و دمنه اقتباس شده است)، به جای کلمه از تصویر استفاده شده است. در نخستین مطلب، فقط کلمه‌ی آب را آمده و بقیه‌ی کلمه‌ها تصویر هستند که از راست به چپ خوانده می‌شوند و تصوری درست از یک جمله (شامل چند کلمه) را در ذهنن دانش‌آموز ایجاد می‌کنند.
هر چه جلوتر می‌رویم از تعداد تصاویر کاسته و بر تعداد کلمه‌ها افزوده می‌شود.
از درس ۱۲ به بعد (نیمه‌ی دوم درس‌ها) که فقط از کلمه‌ها استفاده شده و تصویرها هم جنبه‌ی تزیینی دارند.

🔻 ۳. متن‌های لایه‌بندی‌شده

متن‌های نوشته شده بر اساس حیطه‌ی شناختی بلوم لایه‌بندی شده‌اند. این امر که مشابه، روش آزمون بین‌المللی پرلز است به سوال‌هایی مربوط است که در انتهای درس آمده است.
پاسخ به این پرسش‌ها، ضمن آن‌که میزان درک دانش‌آموز در هر حیطه را محک می‌زند، به او کمک می‌کند که شکل و معنی هر کلمه را در ذهن خود ماندگار کند.
نتیجه‌ی این کار، افزایش سطح درک مطلب توسط اوست و باعث می‌شود که روخوانی و روان‌خوانی بهتری همراه با درک بیشتر مطلب داشته باشد.

🔻 ۴. پایه‌ی قوی در سواد خواندن

سازمان‌بندی این کتاب باعث می‌شود که پایه‌ی محکمی برای سواد خواندن او ایجاد شود و در سال‌های بعد نیز بتواند آن را عمیق‌تر و پردامنه‌تر کند. نتیجه‌ی این روند، تقویت درک او در علوم و ریاضی نیز خواهد شد.

🔷 قسمت عمده‌ی ضعف دانش‌آموزان در درس‌های ریاضی و علوم در سال‌های بالاتر، به علت ضعف در سواد خواندن و درک مطلب است و اکثریت مطلق آن‌ها از نظر درک ریاضی و درک مفاهیم علوم مشکلی ندارند.


✉️ ارسال پستی رایگان برای خرید کتاب روان خوانی کلاس اول

این ۱۰ کتاب تقویت روان‌خوانی کلاس اول را در متن بالا دیدید. با کلیک روی هر کتاب می توانید اطلاعات آن کتاب شامل توضیحات و تصاویر را ببینید و آن را به صورت آنلاین خریداری کنید.
ارسال پستی کتابهای دبستانک به همه جای ایران رایگان است.
در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی می توانید از پشتیبانی واتساپی که در پایین صفحه می بینید استفاده کنید.


۹ نکته برای تقویت روخوانی و روانخوانی کلاس اولی‌ها


۱ . متن جذاب در اختیارش بگذارید

کتابی که کودک کلاس اولی شما می‌خواند باید جذاب باشد تا در او شوق خواندن ایجاد کند.

مثلا جوری باشد که دلش بخواهد بداند آخر داستان چه می‌شود. یا به هر نحو دیگری او را جذب کند.

۲ . متن ساده و در حد دانش خودش باشد

دقت کنید که متن طوری باشد که کلمات آن در حد دانش فرزندتان باشد. مثلا در کتاب‌های درسی‌اش آن‌ها را قبلا دیده باشد. ۱۰ کتاب روخوانی کلاس اول دبستانک که در بالا اشاره کردیم این ویژگی را رعایت کرده‌اند.

۳ . مدام غلط‌های او را نگیرید

 اگر کودک کلاس اولی موقع خواندن چیزی را اشتباه خواند، اشکالی ندارد. نیازی نیست او را تصحیح کنید. بگذارید بخواند و ادامه دهد. فقط او را تشویق کنید.

۴ . درباره‌ی متن بنویسد

از کودک بخواهید وقتی متن را خواندن و تمام شد، یک سوال درباره‌ی متن مطرح کند و آن را بنویسد تا شما جواب بدهید.

۵ . اسامی آشنا باشند


از کتاب‌هایی استفاده کنید که ترجیحا تالیفی باشند و اسامی افراد و مکان‌ها در آن‌ها به گوش کودک آشنا باشند.

۶ . بررسی تسلط کودک به حروف


ممکن است گاهی کودکی کلاس چهارم یا پنجم باشد ولی هنوز آشنایی درست و کاملی با حروف الفبا نداشته باشد. پس حتما مطمئن شوید که حروف را به درستی می‌شناسد.

۷ . روی واژه‌های پرتکرار بیشتر کار کنید


برخی واژه‌ها پرتکرار هستند. یعنی زیاد در متن‌ها تکرار می‌شوند. با بازی و فعالیت‌های مختلف کاری کنید که کودک روی این واژه‌ها مسلط شود.

۸ . در انتخاب زمان برای روخوانی دقت کنید


 برای تمرین روخوانی زمانی را انتخاب کنید که هم خودتان و هم کودک حوصله و وقت کافی داشته باشید تا از این کار لذت ببرد.

۹ . همراه شدن فرزندتان با شما

 از کودک بخواهید برای شما بخواند. مثلا یک بخش از کتاب شما یا یک تکه از اخبار را بخواند. وقتی شما کار دارید. در حال اتو زدن یا آشپزی هستید و خودتان نمی‌توانید مطالعه کنید، از او بخواهید که برای شما بخواند تا در وقت شما صرفه‌جویی شود.


در فایل پی‌دی‌اف زیر می‌توانید ۱۱ نکته درباره‌ی تقویت روانخوانی کلاس اول را با توضیحات دقیق و مفصل مطالعه کنید.


۱۰ متن رایگان برای روانخوانی کلاس اول دبستان

برای دانلود رایگان کتاب روانخوانی کلاس اول فایل زیر را دانلود کنید.



برای آشنایی با کتاب های روانخوانی کلاس دوم اینجا را ببینید.


مطالب پربازدید دبستانک

تقویت درک مطلب دبستانی ها

خرید کتاب کودک

۴ کتاب تقویت درک مطلب کلاس اول

تقویت درک مطلب دبستانی ها

جدول کودکانه برای اول تا ششم دبستان

فلسفیدن برای اول تا ششم دبستان

شاهنامه کودکان

روانخوانی کلاس دوم

۲۹ کتاب روانخوانی دوم دبستان + ارسال پستی رایگان

بهترین کتاب داستان برای کلاس پنجم

21 پاسخ
  1. سحر گفته:

    فرزند من اول رو تموم کرده ولی هنوز خیلی کند می‌خونه. آیا این کتابها کمکش می‌کنه یا براش سخته؟

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام. بله حتما کمک می کنه.میتونید با کتابهای سواد خواندن و فلسفیدن و گردشگری شروع کنید که نشانه به نشانه پیش میرن. بعد بقیه کتابها رو کار کنید.

      پاسخ
  2. صادقی گفته:

    ممنون از معرفی. فرزند من توی آموزش مجازی نتونست آموزش خوبی دریافت کنه و خیلی ضعیفه توی خوندن و نوشتن.

    پاسخ
  3. مهدیه گفته:

    پسر من کلاس اول رو تموم کرده. می‌ره دوم‌. کتابهای روخوانی کلاس اول رو براش بگیرم یا دوم رو؟

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      با سلام. الان که تابستان هست ابتدا کتابهای روخوانی کلاس اول رو بخواند. بعد که تمام شد سراغ دوم برود.

      پاسخ
  4. مددی گفته:

    سلام من به دنبال کتاب روخوانی اول دبستان هستم. فرزندم امسال پیش دبستانی بوده. از الان زوده اینها رو تهیه کنم؟

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام بهتر است این کتابها همزمان با شروع سال تحصیلی کار شوند و پیش از رفتن به کلاس اول به مباحث کلاس اولی ها ورود نکنید تا موجب تداخل در یادگیری یا تکراری شدن مباحث کلاس اول نشود.

      پاسخ
  5. سمیه گفته:

    سلام چند کتاب برای کلاس اولی ها لازم دارم. امسال قرار هست کلاس اول تدریس کنم. ممنون میشم بفرمایید خرید کدام ها رو در اولویت قرار دهم.

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      درود به شما. شما به ترتیب از ابتدای همین فهرست که معرفی کردیم میتونید به ترتیب شروع به انتخاب کنید. ارسال پستی مون هم که رایگان است و میتوانید هر بار یک یا دو کتاب رو تهیه کنید.

      پاسخ
  6. نادیا سلامی گفته:

    سلام. کتاب های روخوانی برای کلاس اول رو از دبستانک تهیه کردم و راضی بودم. سپاس از ارسال رایگان و به موقع شما.

    پاسخ
  7. حیدری گفته:

    کتابچه روانخوانی کلاس اول رو از کجا میتونم تهیه کنم. آیا فروش حضوری هم دارید؟

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      با سلام. می توانید از طریق سایت ثبت سفارش کنید. اگر هم نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید میتوانید از پشتیبانی واتساپی کمک بگیرید. برای خرید حضوری هم میتوانید با هماهنگی قبلی به دفتر دبستانک تشریف بیاورید. تلفن دفتر انتشارات ۰۲۱۸۸۸۰۱۳۷۱

      پاسخ
  8. هدی گفته:

    معلم دخترم گفته برای تقویت خواندنش کتاب داستان های روان خوانی ویژه اول دبستان تهیه کنم. آیا این ها که شما معرفی کردید مناسب است؟ روانخوانی دخترم یکم ضعیف است.

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      درود به شما. بله برای تقویت روخوانی و روانخوانی کلاس اول کاملا مناسب هستند.

      پاسخ
  9. حسین عبدی گفته:

    سلام. من معلم کلاس اول هستم. برای آموزش روخوانی کلاس اول کدام یک از این کتابها اولویت دارد. در حال حاضر امکان تهیه همه را ندارم. لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      درود به شما. می توانید از همان کتاب اول به آخر که معرفی شده، اولویت بندی بفرمایید. البته توصیه میکنیم شما هر ۱۰ کتاب را بررسی کنید و بر حسب نیاز خودتان اولویت بندی بفرمایید که دقیق تر باشد. شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام کتاب با توجه به محتوایش می تواند برای شما اولویت بیشتری داشته باشد.

      پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام. تمام کتابهایی که در بالای این صفحه معرفی شده اند برای روانخوانی کلاس اول مناسب هستند. با کلیک روی هر کتاب نیز میتوانید توضیحات و بخشی از داخل کتاب را ببینید.

      پاسخ
  10. هستی گفته:

    دخترم کلاس اول هستش روخوانی واملای خیلی ضعیفی داره میشه کمکم کنید چیکارامسال بتونه کلاس اول رو قبول بشه

    پاسخ
    • دبستانک گفته:

      سلام. تقویت روخوانی فقط با خواندن حاصل میشود. وقتی فرزندتان می خواند تا حد امکان او را تشویق کنید. هر چه بیشتر بخواند روخوانی او بهتر خواهد شد. موقع خواندن او را تصحیح نکنید . اجازه دهید از خواندن لذت ببرد. سایر نکات به صورت کامل در این صفحه گفته شده اند. لطفا مطالب این صفحه را مطالعه کنید و برای اجرای آن ها برنامه ریزی کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *