اهمیت روخوانی

روخوانی و روان‌خوانی متن‌ها نخستین گام در آموزش خواندن و نوشتن است. پیش از آن که کودک به توانایی نوشتن دست یابد باید سواد خواندن را متناسب با آن چیزی داشته باشد که می‌خواهد بنویسد. برای ارتقای سواد خواندن نیز، پیش از آن باید توانایی روخوانی متن را کسب کرده و ارتقا داده باشد و باید بتواند متن را روان بخواند.

کتاب‌های دبستانک برای روخوانی

نشر دبستانک برای پرورش جنبه‌های مختلف خواندن و نوشتن و یادگیری مقوله‌های دیگر کتاب‌های متعددی را تولید و منتشر کرده است. در این میان ده کتاب از میان کتاب‌هایی که برای کلاس اولی‌ها تولید شده‌اند، برای ارتقای سطح روخوانی و روان‌خوانی کلاس اول موثرند که آن‌ها را در سه رده معرفی می‌کنیم و پیش از آن مانند همیشه یادآور می‌شویم که در همه‌ی این کتاب‌ها لذت بردن از روخوانی به طور ویژه مورد نظر بوده است. (در این مورد می‌توانید به مقاله‌ی «عادت کنیم از یادگیری لذت ببریم یا عادت نکنیم؟» در این‌جا مراجعه کنید.) نکته‌ی مهم دیگری که پیش از معرفی این ده کتاب قابل یادآوری‌ست این که سعی کنید با ارائه‌ی اطلاعات لازمی که در اختیار کودکتان قرار می‌دهید (به هر ترتیبی که خود می‌دانید)، سعی کنید خود کودکتان اگر دوست داشت آن‌ها را انتخاب کند. این امر نقش مهمی در نهادینه شدن کتابخوانی در ذهن و جان فرزندتان خواهد داشت. در این مورد نیز می‌توانید به مقاله‌ی «انتخاب کتاب مناسب، در هر صورت، نامناسب است» در این‌جا مراجعه کنید. خرید کتاب کودکان وقتی به بهترین نتیجه می‌رسد که خود کودکان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند.

فقط روخوانی؟

در ابتدای این مقاله، در اهمیت روخوانی و دلایل این اهمیت نوشتیم اما واقعیت این است که اگر کتابی فقط برای تقویت روان‌خوانی نوشته شود، نه کاملا خوانده می‌شود، نه جذاب و نه موثر خواهد بود. به قول معروف «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران» به همین جهت ده کتابی نیز که برای تقویت روان‌خوانی کلاس اول معرفی می‌کنیم هر کدام دارای کارکردهای دیگری نیز هستند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. سعی کنید هر کتاب را در جهت کارکردهای اصلی آن مورد استفاده قرار دهید تا به هدف ضمنی آن‌ها (تقویت روان‌خوانی دانش‌آموز کلاس اول) نیز نائل شوید.

*

در رده‌ی اول سه کتاب سواد خواندن، فلسفیدن و گردشگری (هر سه برای کلاس اولی‌ها) قرار دارند.

ویژگی مهم و اصلی که در هر سه کتاب مشترک است، حرکت کتاب به صورت نشانه به نشانه است. یعنی برای هر نشانه‌ی جدیدی که دانش‌آموز یاد می‌گیرد، متن جدیدی آمده است که واژه‌های آن از همان نشانه‌هایی تشکیل شده که کودک تا آن زمان یاد گرفته است. به همین دلیل از ابتدا تا پایان کلاس اول، به‌تدریج، متن به متن و نشانه به نشانه، دانش‌آموز با مجموعه‌ی کلمات بیشتری آشنا می‌شود و گنجینه‌ی واژگانش به‌تدریج گسترده می‌شود. چیزی که برای پرورش و تقویت روان‌خوانی کلاس اول بسیار لازم است.

*

در رده‌ی بعدی به چهار کتاب شاهنامه برای کلاس اولی‌ها می‌رسیم که به دو پروژه‌ی مختلف شاهنامه تعلق دارند. یکی برای افزایش سواد خواندن (آغاز ایران/ آتش و نوشتن) و دیگری برای پرورش و تقویت توانایی پرده‌خوانی (گیومرث، هوشنگ و تهمورس/ جمشید)

ویژگی مهم و بارز این کتاب‌ها، واژگان آن‌هاست که در کتاب‌های درسی کلاس اول آمده است و خواندنشان تمرین موثری برای تقویت روان‌خوانی روخوانی هم است. یعنی در بازگردانی و نقل شاهنامه، همه‌ی متن‌ها با واژگانی نوشته شده که در کتاب‌های درسی کلاس اول آمده است.

*

و بالاخره می‌رسیم به سه کتاب شعربستنی که با همان کلمات آشنا برای دانش‌آموزان کلاس اول نوشته شده و توانایی شعرخوانی را در کودکان تقویت می‌کند. هم‌چنین در پرورش و تقویت روان‌خوانی و روخوانی کلاس اول نیز بسیار موثرند.

خرید کتاب روان خوانی کلاس اول

این ۱۰ کتاب تقویت روان‌خوانی کلاس اول را در متن بالا دیدید. با کلیک روی هر کتاب می توانید اطلاعات آن کتاب شامل توضیحات و تصاویر را ببینید و آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. ارسال پستی کتابهای دبستانک به همه جای ایران رایگان است.